Toimet liikenneturvallisuuden parantamiseksi ovat turhia ellei myös asenteita paranneta, kirjoittaa poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen ylikomisario blogissaan.
Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen ylikomisario Dennis Pasterstein kirjoittaa blogissaan kuluneen vuoden liikenteen kuolemista. Hän toteaa aluksi, että tieliikenne on turvattomin liikennemuoto Suomessa vuodesta toiseen, vaikka sen eteen tehdään paljon töitä, ettei niin olisi.
Vuosi 2017 on Pastersteinin mukaan Suomen autollisen historian turvallisin noin 220 liikennekuolemalla. Hän kysyy seuraavaksi, että jos ilmailuliikenteessä kuolisi vuosittain yli 200 henkilöä, uskaltaisiko kukaan enää lentää?
Tieliikennekuolemia ei kuitenkaan ole hyväksytty välttämättömäksi pahaksi, vaan niitä on pyritty kitkemään lukuisilla liikenneturvallisuutta parantavilla toimenpiteillä. Pastersteinin mukaan nämä toimenpiteet eivät vielä ole riittäviä.
Kuljettajan työtä helpottava turvallisuustekniikka ja taajamien alentuneet nopeusrajoitukset ovat parantaneet tilannetta, mutta suurimmat haasteet ovat Pastersteinin mielestä edelleen asenteissa.
Kun taajamien nopeusrajoituksia lasketaan kaupunkilaisten turvaksi, löytyy aina vähättelijöitä jotka väittävät liikenteen ruuhkautuvan. Ja jos ylinopeussakoille ehdotetaan porrastusta lakiehdotuksessa, toivotaan lakiin lisäystä, jossa ylinopeutta saisi ajaa ilman sakkojen pelkoa. Pasterstein pohtii, lisäävätkö tällaiset ehdotukset liikenneturvallisuutta.
– Jos ilmailu- tai laivaliikenteessä kuolisi ihminen joka toinen päivä niin tuskinpa niissä olisi edes murto-osaa nykyisistä matkustajista, Pasterstein toteaa.
Hän muistuttaa, että liikenteeseen uskaltaudutaan silti päivittäin hoitamaan arjen asioita, vaikka Liikenneturvan selvityksen mukaan noin 30 prosenttia kertoo pelkäävänsä liikenteessä.
Lähde: Poliisin blogi
---
2:45