Suomen autokanta vanheni viime vuonna reippaasti – uusien autojen kauppa laahaa pahemmin kuin lähes 30 vuoteen

Suomen autokanta vanhenee vauhdilla, mutta viime vuonna keski-ikä kasvoi jopa poikkeuksellisen paljon. Toimitusviiveiden lisäksi autokaupan vuotta leimasivat sähköistymisen nopeutuminen ja vähän kuluttavien autojen kysynnän kasvu. 

Suomen autokannan keski-ikä kohosi viime vuoden lopulla jo 12,9 vuoteen. Kasvua edellisestä vuodesta tuli kertalaakista 0,3 vuotta. Viimeisten kymmenen vuoden aikana Suomen autokannan keski-ikä on noussut kahdella vuodella.

Keski-iän nousua selittävät ennen kaikkea matalaksi jääneet ensirekisteröintiluvut. Suomessa myytiin viime vuonna alle 82 000 uutta henkilöautoa, mikä on vähemmän kuin lähes 30 vuoteen. Edellisen kerran 80 000 auton tuntumassa oltiin vuonna 1995, jolloin uusia autoja meni kaupaksi noin 79 000.

Vain kolme prosenttia autokannastamme uusiutui viime vuonna. Vielä 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä 5,5 prosenttia autoista vaihdettiin vuosittain uuteen.

Jotta autokannan keski-iän kasvu saataisiin pysähtymään, pitäisi Suomessa myydä vuosittain 140 000 uutta autoa. Viime vuosina lähimmäksi tätä tavoitetta on päästy vuonna 2018, kun uusia henkilöautoja pantiin kilpiin 120 000 kappaletta.

Autoalan mukaan kehitys on huolestuttavaa erityisesti päästötavoitteiden saavuttamisen sekä liikenneturvallisuuden parantamisen kannalta.

– Autokannan nykyisellä uusiutumisvauhdilla liikenteen päästövähennystavoitteet jäävät saavuttamatta, autoala toteaa tiedotteessaan.

Sähkö nousussa

Vaikka globaali komponenttipula kirpaisikin erityisen kovasti sähköautojen myyntiä, on tänä vuonna rekisteröity runsaasti jo aiemmin tilattuja autoja. Täyssähköautojen osuus kasvoi viime vuonna noin 18 prosenttiin ensirekisteröinneistä, ja vuoden lopulla liikennekäytössä oli jo noin 45 000 täyssähköautoa.

Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio on muistuttanut, että nopeampi sähköistyminen vähentäisi polttoaineisiin kohdistuvaa hintapainetta, koska tällöin päästötavoitteita ei tarvitse täyttää yksinomaan uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteella, joka kiristää pumppuhintoja.

Lähde: Autoalan Tiedotuskeskus

Lue myös:

    Uusimmat