Suomessa ajetaan nyt vanhemmilla autoilla kuin koskaan – täältä löytyvät kaikkein iäkkäimmät kiesit

1:02img
Tältä videolta löydät viime vuoden turvallisimmat uudet autot. Autokannan nopeampi uusiutuminen auttaisi vähentämään päästöjä, mutta parantaisi myös liikenneturvallisuutta, koska uusi auto on pääsääntöisesti turvallisempi kuin vanhempi vastaava.
Julkaistu 01.02.2022 16:02

Ville Järveläinen

Suomen autokannan keski-ikä on noussut uusiin ennätyslukemiin. Samalla myös autojen keskimääräinen romutusikä on korkeampi kuin koskaan aiemmin. 

Suomessa myytiin viime vuonna 16 prosenttia vähemmän uusia autoja kuin vuotta aiemmin. Autoalan Tiedotuskeskus huomauttaa, että ensirekisteröintien alhaiseen määrään vaikutti viime vuonna alkanut komponenttipula, joka näkyy autokaupassa edelleen.

Autoalan tuoreet tilastot osoittavat, että Suomessa ajetaan tällä hetkellä keskimäärin 12,6 vuotta vanhoilla autoilla.

– Viime vuosina Suomessa on ensirekisteröity vain noin 18 uutta autoa tuhatta asukasta kohti. Vaikka autokannasta on samaan aikaan kierrätetty ennätysmäärä vanhoja autoja, kannan keski-ikä on kasvanut, kertoo Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa tiedotteessa.

Lue myös: Näitä autoja suomalaiset hakivat ulkomailta viime vuonna – kaikkien aikojen tuontiennätys jäi pienestä kiinni

Suomalaisten autot päätyvät nyt romuttamoille keskimäärin tasan 22 vuoden iässä. Edellisvuonna keskimääräinen romutusikä oli Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan 21,4 vuotta.

Uudellamaalla uusimmat autot

Rissan mukaan nykyisen autokannan ikärakenteella pitäisi vuosittain rekisteröidä noin 25 uutta autoa tuhatta asukasta kohti, jotta autokannan keski-ikä palaisi 2010-luvun keskitasolle. Tämä tarkoittaisi noin 140 000 uutta autoa vuodessa.

Uudellamaalla tähän yllettiinkin, kun maakunnassa rekisteröitiin 27 uutta autoa tuhatta asukasta kohden. Tämä oli suurin piirtein saman verran kuin muiden Pohjoismaiden keskiarvo. Sen sijaan esimerkiksi Kainuussa ja Pohjanmaan maakunnissa rekisteröitiin vain 9–10 uutta autoa samaa asukasmäärää kohden.

Uusimaalaiset ajavat keskimäärin 10,3-vuotiailla autoilla, kun taas Kainuussa ja Pohjois-Karjalassa ajetaan kaikkein vanhimmilla autoilla, keskimäärin 14,6-vuotiailla. Autokanta on ikääntynyt nopeimmin Keski-Pohjanmaalla, Etelä-Pohjanmaalla ja Satakunnassa, joissa keski-ikä on vuosina 2016–2021 kasvanut yli 9 prosentilla. Uudellamaalla keski-iän kasvu on ollut maltillisinta.

Täyssähköautojen kysyntä kasvussa

Autokannan nopeampi uusiutuminen parantaisi liikenneturvallisuutta, mutta myös alentaisi päästöjä, sillä se lisäisi sähköautojen ja ladattavien määrää liikenteessä.

Täyssähköautojen osuus tammikuun kaikista ensirekisteröinneistä oli 13 prosenttia ja ladattavien hybridien peräti 21 prosenttia.

Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio arvioi autoalan tiedotteessa, että uusien autojen kysyntä voisi kasvaa, jos auton hankinnan yhteydessä maksettavaa autoveroa alennettaisiin. Sähköautoilta autovero poistettiin kokonaan lokakuun alussa.

– Se on lisännyt täyssähköautojen kysyntää yli odotusten, Kallio sanoo.

Lue myös: Auton polttoainelasku kuriin muutaman tonnin sijoituksella – valtiolta tuhannen euron tuki

Lähde: Autoalan Tiedotuskeskus

Tuoreimmat aiheesta

Autot