Suomen autourheilun kattojärjestön AKK Motorsportin puheenjohtaja Jarmo Mahonen on harmitellut, miten merkittävästi Neste Rallin peruuntuminen on vaikuttanut kisajärjestäjän taloudelliseen tilanteeseen sekasortoisen MM-rallikauden keskellä.
MM-rallikausi on jäämässä tämän vuoden osalta erittäin kitukasvuiseksi. Osakilpailuja on saatu ajettua vain kolme, sillä koronaviruspandemia on silpponut peräti kuusi osakilpailua pois kisojen alkuperäisestä kisakalenterista – viimeksi Walesin kisan tiistaina. Turkin, Saksan ja Japanin rallit ovat vielä toistaiseksi paikallaan, mutta Japaninkin kisa ollaan tiettävästi perumassa.
Jyväskylän MM-rallilta vedettiin lopullisesti matto alta viime viikon keskiviikkona. 70-vuotisjuhlakilpailu sai luvan siirtyä vuoteen 2021, mikä luonnollisesti aiheutti pettymyksen kaikille lajin faneille ja kisoihin osallistuville henkilöille. Mahosen mukaan Suomen suurimman yleisötapahtuman peruuntuminen tulee poraamaan harmittavan suuren reiän AKK:n kukkaroon, eikä loppuvuodesta ole tulossa missään nimessä helppo.
LUE MYÖS: Tommi Mäkiseltä painava mielipide MM-rallin muutokseksi – "Isoja takaiskuja"
– Onhan se huomattava isku niin AKK:lle kuin suomalaisille rallifaneille, kun tällainen vuosittainen – ja erityisesti kun kysymyksessä olisi ollut 70-vuotisjuhlakilpailu – jouduttiin perumaan, Mahonen harmittelee MTV Urheilun haastattelussa.
– Tämä on valitettavasti johtanut esimerkiksi ihmisten lomautuksiin meidän markkinointiyhtiöstämme ainakin joksikin aikaa. Täytyy muistaa, että taloudellinen merkitys oli suuri. Varmasti tänä vuonna tappiot ovat huomattavat.
Juttu jatkuu kuvan alla.
Mahonen ei ole vielä tässä vaiheessa varma, miten suurista tappioista on todellisuudessa kyse.
– Tässä koko ajan niitä lasketaan ja mietitään sitten eri vaihtoehtoja. Syksyllä meidän täytyy varautua jo ensi vuoden rallin rakentamiseen.
"Kansainvälisissä elimissä ei oikein ymmärretä tätä"
Kansainvälinen autoliitto FIA oli tiettävästi valmis odottamaan aina kesäkuun puoliväliin saakka ennen lopullisen päätöksen tekemistä Neste Rallin kohtalosta. Mahosen mukaan oli kuitenkin järkevämpi toimia ajoissa entistä suurempien tappioiden välttämiseksi.
– Kun näyttää vääjäämättömältä, että tähän ajaudutaan, niin miksi turhaan sitä vetkuttaa ja pitkittää. Valitettavasti joskus näissä kansainvälisissä elimissä ei oikein ymmärretä tätä. Siellä pidetään vain totena sitä, että kyllähän tässä nyt voidaan (odottaa). Peruutetaan lauantaina, kun kilpailu alkaa sunnuntaina. Ei se näin vain toimi.
– Voin antaa sellaisen esimerkin, että ennen kuin ensimmäinen auto starttaa Jyväskylässä, siihen mennessä on investoitu jo sellainen parisen miljoonaa. Kysymys ei ole ihan pikkurahoista, Mahonen tilittää.
Mahosen mukaan FIA:n toimintatavat ovat luoneet alusta asti haasteista kaikille kisajärjestäjille.
– Se johtuu siitä, että kansainvälisen puolen pääkonttorilla on valittu yksityisiä yhtiöitä, markkinointiyhtiöitä, promoottoreiksi. Promoottorin perustehtävä on tehdä asialla bisnestä. Siellä on erinomainen halu laajentaa sarjaa. Ajettaisiin vaikka joka viikonloppu; mitä enemmän järjestäjiä, sitä enemmän tuloja.
– Tässä on aina pieni ristiriita urheilun kanssa. FIA edustaa urheilupuolta. Käytännössähän F1 ja nyt jo myös rallin MM-sarja alkaa valua sinne sarjan järjestäjien, ei yksittäisten kilpailunjärjestäjien, vaan promoottorin taskuun. Tässä on vaikea ylläpitää balanssia. Joku laatii säännöt, ja joku hyödyntää niitä. Totta kai ymmärrän sen täysin, että myös promoottorilla pitää olla sanansa sanottavana sääntöihin, mutta siitä pitää huolta, että se on balanssissa, että ei kadoteta ralliautoilun DNA:ta, Mahonen summaa.