FIA ja rallin MM-sarjan promoottori tiedottivat keskiviikkona suunnitelmistaan kauden 2020 jatkamiseksi. Yhtenä osana suunnitelmaa mainittiin, että Suomen MM-ralli voisi siirtyä nykyiseltä paikaltaan elokuun alusta syys–lokakuulle.
LUE MYÖS: Jari-Matti Latvalalla on asiat valmiina Suomen MM-rallia varten – korona voi joko pilata kaiken tai tarjota merkittävän edun: "Itse en halua ajatella niin"
Suomen MM-rallin kilpailunjohtaja Kai Tarkiainen korostaa, että kyseessä on FIAn ja promoottorin ilmoille heittämä ajatus, jonka taustalla on vielä hyvin vähän konkretiaa.
– Heillä on tietysti vahva intressi saada ajettua niin monta kilpailua kuin mahdollista. Siellä käännetään kaikki kivet ja kannot, että löydettäisiin niitä vaihtoehtoja, miten se varmasti olisi mahdollista. Asiasta on keskusteltu promoottorin kanssa, mutta ei siitä minkäänlaisia päätöksiä ole tehty mihinkään suuntaan, Tarkiainen sanoo MTV Urheilulle.
– Meidän elokuun päivämäärämme on edelleen sen varassa, minkälaista tietoa Suomen hallitukselta tulee kesäkuun alussa, jolloin näistä suurtapahtumien järjestelyistä on luvattu seuraavan kerran tiedottaa. Odotellaan nyt rauhassa ja katsotaan, mitä pääministeri ja muut meille tiedottavat, mikä on elokuun kehitystilanne ja miten nämä nyt tiedotetut rajoitusten purkamiset alkavat vaikuttaa epidemiatilanteeseen. Toivottavasti kesäkuun alkuun mennessä nähdään kansainvälistäkin tilannetta pikkaisen pidemmällä haarukalla. Se toki vaikuttaa meihin ihan yhtä paljon kuin kotimaan tilanne – jos ei jopa vähän enemmänkin.
"Huima prosessi"
MM-rallin kaltaisen jättitapahtuman järjestäminen on valtava urakka. Mikäli tällaisen tapahtuman ajankohtaa jouduttaisiin siirtämään, tilanne olisi Tarkiaisen mukaan verrattavissa siihen, että kaikki jo tehty pitäisi tehdä alusta pitäen uusiksi.
– Onhan se prosessina aika huima. Lähinnä lupaprosessit ovat se iso asia. Maanomistajien kanssa on tehty sopimukset siihen tiettyyn ajankohtaan, ja yksityis- ja valtion teiden sulkuluvat on niin ikään anottu siihen. Kaikki ilmoitukset ja muut vastaavat, ihan lakipuolen lupaprosessit ovat tähdänneet elokuun alkuun, ja eihän niitä ihan pelkällä ilmoituksella muuteta, vaan sopimukset ja siltä pohjalta lupa-anomukset täytyy tehdä uusiksi.
LUE MYÖS: Maailmanmestarin raskas kaasujalka muutti Suomen MM-rallia merkittävällä tavalla, Marcus Grönholm vähät välitti – musertavan ennätyksen taustalla on erikoinen tarina
– Lisäksi ek-järjestäjien kanssa täytyisi käydä keskustelut siitä, mitkä heidän mahdollisuutensa ovat toimia jossain toisessa ajankohdassa. Kesäloma-aika olisi syys-lokakuussa ohi. Saako talkoolaisia yhtä hyvin liikkeelle? Mikä on epidemiatilanne? Miten terveydenhuollon puolelta saadaan ihmisiä meille töihin? Meillähän on kuitenkin siellä viikonlopun aikana parikymmentä lääkäriä, ja he ovat kaikki anestesiapuolen ja ensihoidon ammattilaisia, jotka ovat tälläkin hetkellä jo valmiuslain alaisesti työvelvoitteessa. Heidän kanssaan on tällä hetkellä vaikea sopia kovin pitkälle.
Tarkiainen ei kuitenkaan suoralta kädeltä tyrmää rallin siirtämistä toiseen ajankohtaan vaan sanoo järjestävän tahon pitävän "silmät, korvat ja mielen avoinna asian suhteen".
– Tällä hetkellä tapahtumavalmistelut jatkuvat sillä ajatuksella, että ralli ajetaan silloin, kun alun perin on suunniteltu. Toki tiedostamme vastuumme, että emme lähde tekemään mitään holtitonta. Seuraamme tilannetta ja viranomaisten suosituksia sekä odotamme kesäkuun alkua. Silloin katsomme hallituksen seuraavat päätökset ja teemme sen pohjalta omat ratkaisut. Sitä ennen tuskin tehdään mitään ratkaisuja mihinkään suuntaan.
Syyslomaviikko jo varattu
Epidemiatilanteen ja käytännön järjestelyiden lisäksi rallin siirtäminen aiheuttaisi harmaita hiuksia myös liittyen siihen, mikä olisi paras tai ylipäätään mahdollinen uusi ajankohta tapahtuman järjestämiselle.
Tarkiaisen mukaan lokakuun puoliväli olisi siinä mielessä ihanteellinen, että silloin vietetään syyslomia. Toisaalta kyseinen viikonloppu on jo lukittu Saksan MM-rallille.
– Syyslomien aikaan olisi mahdollisesti saatu tehtyä Pelastusopiston kanssa helpommin yhteistyötä, kun heillä ei ole koulua. Olisimme voineet saada helpommin vapaaehtoisia, koska ihmiset ovat ehkä lomalla. Yleisökin olisi mahdollisesti liikkunut vähän paremmin kuin normaalisti syksyllä. Kun tämä ajankohta on poissa käytöstä, niin mikä tahansa muu viikonloppu on eri tavoin hankala.
– Esimerkiksi syyskuun ensimmäisenä ja viimeisenä viikonloppuna on SM-ralli. Haluammeko mennä niiden päälle tämän asian kanssa? Ei varmaankaan. Siinä on paljon pointteja. Emme ole vielä tämän suhteen hyökkäilleet mihinkään suuntaan. Odotetaan rauhassa. AKK:n hallituksella on ensi viikon torstaina oma palaverinsa kotimaisen autourheilun suhteen. Katsotaan, mitä sieltä tulee ja miten se vaikuttaa meidän tekemiseemme.
Lyhyempi kisaviikonloppu?
Alun perin 14 osakilpailun laajuiseksi suunnitellusta MM-rallikalenterista on tässä vaiheessa pudonnut pois kaksi osakilpailua: huhtikuinen Chilen ralli peruttiin jo marraskuussa maan levottomuuksien vuoksi, toukokuinen Portugalin ralli taas jää ajamatta koronatilanteen johdosta.
Jotta kauteen saataisiin sisällytettyä mahdollisimman monta osakilpailua, yhdeksi vaihtoehdoksi on väläytelty sitä, että kisaviikonloppujen kestoa lyhennettäisiin.
Ainakin WRC-tallipäälliköt tuntuvat suhtautuvan tähän esitykseen positiivisesti. Järjestäjäpuolella tunnelma on toisenlainen.
– Toki niissä keskusteluissa on oltu mukana, mutta meidän näkemyksemme niihin on ollut se, että jos tehdään rallia, niin mieluusti tehdään se sitten ihan sellaisena kuin on alun perin suunniteltu. Ei sitä kauheasti kannata ruveta lyhentelemään, koska lyhyen rallin tekeminen maksaa meille ihan yhtä paljon kuin sen pidemmänkin rallin tekeminen, Tarkiainen sanoo.
LUE MYÖS: Entinen rallipomo paalutti tiukkaa tekstiä FIAn päättäjille: lyö Tommi Mäkisen johtamalle Toyotalle kovan haasteen – "Nyt on aika repiä kaikki"
– Ei siinä loppujen lopuksi synny hirveän paljon säästöjä, jos viikonloppua typistetään vaikka yhdellä päivällä tai puolellatoista. Vastaavasti ansaintalogiikkamahdollisuudet heikkenevät, jos vaikka torstain Harju joudutaan jättämään väliin.
Legendaarisen kaupunki-ek:n merkitystä kisajärjestäjälle kuvaa hyvin se, että viime vuonna Harjulla oli paikalla noin 18 000 ihmistä.
– Onhan se taloudellisesti iso isku meille, jos sellainen määrä ihmisiä jää ulkopuolelle. Toki jos Harjun alueella on 18 000 ihmistä, niin se on sitten tämän epidemian puolesta jo mietittävä juttu, että voidaanko sellaisia järjestää.