Toyotan tallipäällikkö Tommi Mäkinen toivoo, että MM-rallin osakilpailujen määrää jatkossa vähennettäisiin säästöjen saamiseksi.
MM-rallikausi on jäämässä koronaviruspandemian jyllätessä tyngäksi: Sesonkia on saatu kaasuteltua kolme osakilpailua ja siirrettyjä tai peruttuja kilpailuja on jo seitsemän. Omalla paikallaan loppukaudella ovat toistaiseksi Turkin, Saksan, Walesin ja Japanin rallit, mutta Japaninkin kisa ollaan esillä olleiden tietojen mukaan perumassa.
Toyotan tallipäällikkö, rallilegenda Mäkinen puntaroi kauden jatkumista mietteliäänä.
– Ymmärsin näin, että tutkinnan alla oli, onko Uuden-Seelannin ajankohtaan (syyskuuhun) mahdollista laittaa jotain muuta rallia. Jos se siitä sattuisi alkamaan.
– Kysymysmerkkejä ovat Turkki, Wales ja Saksa. Jos ne tulevat ohjelmaan mukaan, kyllähän siinä vielä pienet mahdollisuudet on. Jos niitä kovin monta lähtee peruuntumaan, voi olla... Kyllähän tässä taitaa kaikki olla vielä vähän epätietoisia, Mäkinen sanoo MTV Urheilulle.
"Voisi olla hyvä ja tärkeä asia"
Mäkinen vastaa vakavana, kun häneltä kysyy, millaisia takaiskuja talleille tulee, jos kisoja ei ajeta.
– Kyllähän ne tietysti ovat isoja takaiskuja ja vaikuttavat aika tavalla moneenkin. Meillä nyt on vielä toistaiseksi kohtuullisen onnellinen tilanne, että olemme saaneet pidettyä kaikki töissä. On tehty valmistelevia töitä ja muuta. Ei se varmasti helppoa ole kenellekään.
Täksi kaudeksi kaavailtiin alun perin 14 kisaa, mutta tulevina kausina kilpailuja voisi olla taloudellisista syistä aiempaa vähemmän. Mäkinen kannattaa ajatusta.
– Sitähän on nyt ollut niillä keskustelua, että kisojen lukumäärää pudotettaisiin, että saataisiin sitä kautta kustannussäästöjä. Luulen, että se voisi olla ihan tärkeä ja hyvä asia. Sitä myöten saataisiin mahdollisesti sitten jo selkeästi kustannussäästöä, mikä helpottaisi sitten kyllä varmasti mukanaoloa tiimeille.
"Valmistelut tehty aika pitkälle"
Rallin tulevaisuuden yllä on ylipäätään kysymysmerkkejä. MM-sarjan säännöt ovat muuttumassa vuonna 2022, jolloin MM-sarjassa aiotaan siirtyä osin hybridiaikaan. Erikoiskokeiden väliset siirtymätaipaleet ajettaisiin sähköllä, muuten käytettäisiin polttomoottoria.
Mäkinen ei ota suoraan kantaa siihen, olisiko sääntöjä syytä tarkastella uusiksi.
– Tuohon on vielä puolitoista vuotta aikaa. Kiire tulee tietysti siinä mielessä, että ne säännöt piti olla valmiina jo viime vuoden loppuun. Ne ovat nyt jo puoli vuotta myöhässä. Se antaa tietysti painetta valmisteluille; tulee kiire ja sellaista. Mutta seurataan tilannetta.
Mäkinen kertoo Toyotan tehneen tulevaisuutta silmällä pitäen jo paljon töitä, mutta tallissa odotetaan yhä lopullisia sääntöjä. Tällä hetkellä Toyota valmistelee testiä.
– Ensi viikolla ajetaan jotain kehitystestiä. Muuten on kaikki valmistelut tehty kyllä aika pitkälle. Me olemme valmiita heti lähtöön kyllä. Tässä on sellaista pientä työtä, katsotaan tulevaisuutta ja suunnitellaan hommaa kuntoon.
– Aloitellaan suunnitteluja sitä tahtia, kun tiedetään, minkälaista sääntöä tulevaisuus tuo tullessaan.