Suomen MM-rallissa kaksi uutta erikoiskoetta – vahingot ja irtiotot mahdollisia: "Pystyy puristamaan sekunnin jos toisenkin"

Suomen MM-rallin reitistä vastaava apulaiskilpailunjohtaja Kari Nuutinen uskoo muutamien uusien erikoiskokeiden tekevän eroa kuljettajien välille torstaina alkavassa kisassa. Hän kertoo suomalaisen rallikansan kaipaavan vaihtelua ohjelmaan muita maita enemmän.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Japanin MM-ralli 21.–24.11.

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2024.

Keski-Suomen sorateillä ajettava ralli tekee paluun tutulle paikalle loppukesään peräti kolmen vuoden tauon jälkeen. Kahden koronavuoden perään kisa ajettiin vuosi sitten vasta lokakuussa.

Ralli pitää sisällään pari aivan uudeksi luokiteltavaa erikoiskoetta, Lankamaan ja Vekkulan. Myös useat entuudestaan tutut pikataipaleet pitävät sisällään osioita, joita ei ole ajettu koskaan tai ainakaan moniin vuosiin. Reittiä kokoon kursinut apulaiskilpailunjohtaja Nuutinen tietää, ettei 71 vuoden ikään ehtineeseen ralliin ole enää kovinkaan paljon täysin aiemmin koskemattomaksi jääneitä sorateitä saatavilla.

Nuutinen uskoo, että juuri uusilla erikoiskokeilla on mahdollista saada nykäyksiä kuskien välisiin eroihin.

– Kyllähän suurimmat erot aina tapahtuu uusilla erikoiskokeilla, joista ei ole kokemusta eikä ole päästy aikaisemmin ajamaan, Nuutinen sanoo C Moren haastattelussa.

– Siellä on aina niitä yllättävämpiä kiviä ja muuta, joihin saattaa se vahinko sattua tai sitten pystyy puristamaan rohkeilla linjoilla sekunnin jos toisenkin, jos tietää paikkoja paremmin kuin joku toinen.

Millaista palautetta järjestäjät saavat reitistä ja miksi suomalainen rallikansa on niin vaativaa, että muutoksia täytyy miettiä jatkuvasti? Tästä Nuutinen kertoo lisää jutun videolla.

Suunnittelulla viihtyvyyttä ja turvallisuutta

Vuoden 2022 Suomen MM-rallin suunnittelussa 380 kilometrin mittaisesta luonnoksesta karsittiin 60 kilometriä pois lopullisen kisamitan saavuttamiseksi. Tavoitteena on, ettei yhtä erikoiskoetta ajeta kovin pitkään samaa tietä käyttäen, vaan kuskien vauhtisokeutta saadaan karsittua ja turvallisuutta parannettua yhdistelemällä keskenään erilaisia teitä.

Myös ajopäivät on pyritty tekemään keskenään erilaisiksi. Perjantaina ajetaan nopeatempoinen mutta pitkä päivä, joka pitää sisällään paljon kahteen kertaa ajettavia pätkiä ensin Laukaan ja myöhemmin Petäjäveden ympäristössä. Lauantaina taas mennään varsin tutulla kaavalla: äärimmäisen nopeita teitä Ouninpohjan tyyliin.

Nuutinen kertoo yleisöystävällisyyden olevan korkealla reitin suunnittelussa.

– Totta kai siellä on sportti (urheilullinen puoli), joka on ensimmäisenä, mutta kyllä me katsomme, että mihin on hyvä yleisön päästä. Jonkun verran myös kustannuksetkin vaikuttavat näihin asioihin, Nuutinen sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat