Suomen rajavartiolaitoksen lentokone ja nelihenkinen miehistö osallistuu parhaillaan Välimerellä EU:n rajavalvontavirasto Frontexin Triton-operaatioon. Suomalaismiehistö on kohdannut viikon aikana useita Eurooppaan pyrkivien siirtolaisten aluksia.
Aurinko paistaa kirkkaalta taivaalta ja lähes kohtisuoraa ylhäältä. Lämpötila Lampedusan pienellä lentokentällä on hellelukemissa. Suomen Rajavartiolaitoksen Dornier -valvontakoneessa on sitäkin kuumempi. Kone laskeutuu yhden jälkeen kentälle aamupäiväisen valvontalennon jälkeen.
Tänään Välimereltä ei siirtolaisaluksia löytynyt, mutta viikon ajan kestäneen komennuksen aikana ryhmä on nähnyt jo useita aluksia täynnä Eurooppaan pyrkiviä ihmisiä.
- Lähtien semmosista pienistä puhallettavista kumiveneistä, aina jopa rahtilaivoihin, suomalaisen lentokoneryhmän johtaja Kenneth Rosenqvist kuvailee alusten kirjoa.
Pääosa kohdatuista aluksista on nykyisin Rosenqvistin mukaan merihädässä, kun ne löydetään.
- Kyllä nyt viimeaikoina pääsääntö on melkein ollut se, että käytännössä alukset ovat olleet merihädässä. Tämä johtuu siitä, että useat alukset ovat merikelvottomia tai siitä, että ne on lastattu aivan liian täyteen ihmisiä.
“Kalastusalukset tunnistetaan jo kaukaa”
Käytännön työssään Rajavartiolaitoksen lentoryhmä lentää Välimerellä valvontalentoja ja käy kohteita läpi.
- Kiireistä on ollut. Viikon aikana on saatu rutiniit kohdilleen ja osataan nyt toimia täällä hyvin.
- Verrattuna esimerkiksi Suomeen, niin täällä on huomattavan paljon kalastajia. Se tuo omat haasteensa, sillä välillä niitä maaleja, jotka täytyy tarkistaa, on tuolla alueella todella paljon. Mutta työ opettaa kyllä tekijäänsä, Rosenqvist summaa.
Epäilyttävän tai merihädässä olevan kohteen löydyttyä ryhmä ilmoittaa aluksista eteenpäin ja Italian viranomaiset tai Frontexin operaatioon osallistuvat alukset lähtevät suorittamaan pelastusta. Osaan tapauksista ehditään ajoissa, osaan ei.
- Eihän lisävoima koskaan olisi pahitteeksi. Kyllähän sillä voisi ajallista kattavuutta lisätä, mutta uskon kyllä, että Italian viranomiaset ja Frontex osaavat kohdentaa nämä käytättävissä olevat voimavarat oikein.
Ihmillistä työtä
Valvontalennoilla ryhmän keskittyminen valvontaan ja pelastamiseen on tiukkaa, mutta myöhemmin myös tunteet tulevat pintaan.
- Yleensä se on sitten lennon jälkeen tai jopa viikkoja sen jälkeen, kun sitä rupeaa enemmän pohtimaan, mitä tuli nähtyä ja koettua.
- Erityisesti täällä Lampedusan saarella se on koskettanut vielä vähän eritavalla. Näitä siirtolaisia tuodaan tänne laivalla tuohon viereiseen satamaan ja heitä näkee täällä päivittäin. Se tulee sitäkautta hyvin lähelle, Kenneth Rosenqvist kertoo.
Suomen Rajavartiolaitos suorittaa tehtäväänsä Lampedusalta käsin toukokuun loppuun saakka. EU:n Triton-operaatio Välimerellä jatkuu vuoden loppuun.