Suomessa ei ole varsinaista lakia, jolla säänneltäisiin yksityisten pysäköinninvalvojien toimintaa. Valvontayritykset itse vaativat toiminnalleen lain tukea.
Suomalaisten pysäköintialan toimijoiden yhdistys SPATY ry vaatii, että seuraavan eduskunnan on säädettävä yksityistä pysäköinninvalvontaa sääntelevä laki. Yhdistyksen mukaan tällaisen lain puuttuminen Suomesta on selvä epäkohta tavallisen autoilijan kannalta.
SPATY kertoo tiedotteessaan, että Suomeen tarvitaan vastaavanlainen laki kuin Ruotsissa, jossa ajoneuvon kuljettaja ja omistaja vastaavat yhteisvastuullisesti yksityisoikeudellisista valvontamaksuista. Ruotsissa tällainen laki on ollut voimassa jo 1980-luvulta lähtien.
– Samanlainen laki selkeyttäisi Suomen tilannetta huomattavasti. Lisäksi tällaisella lailla voitaisiin välttää huomattava määrä oikeudenkäyntejä, joissa oikeudenkäyntikulut voivat nousta hyvinkin korkeiksi valvontamaksun saaneelle autoilijalle, SPATY ry:n hallituksen puheenjohtaja ja ParkkiPate Oy:n toimitusjohtaja Christian Metsäranta toteaa tiedotteessa.
Lue myös: Tässä tilanteessa yksityisen pysäköinninvalvojan antamaa maksua ei tarvitse maksaa
Suomessa noudatetaan korkeimman oikeuden linjausta
Suomen nykyinen käytäntö perustuu korkeimman oikeuden ratkaisuun 13 vuoden takaa. KKO:n vuonna 2010 antaman tuomion mukaan yksityinen pysäköintivalvontayhtiö saa kirjoittaa yksityisoikeudellisia valvontamaksuja, kunhan asiasta ilmoitetaan selkeällä kyltillä.
Valvontamaksuja pidetään sopimukseen perustuvina sopimussakkoina. Se on eri asia kuin kunnallisen pysäköinninvalvonnan tai poliisin määräämä pysäköintivirhemaksu. Kilpailu- ja kuluttajavirasto on muistuttanut, että vaikka yksityisestä pysäköinninvalvonnasta ei ole nimenomaista lainsäädäntöä, on ajoneuvon kuljettajalla velvollisuus maksaa valvontamaksu, mikäli on pysäköinyt ehtojen vastaisesti.
Metsäranta korostaa, että Suomessa tehdään yksityisten pysäköinninvalvojien määräämistä valvontamaksuista vain vähän valituksia, vaikka ne tuomioistuimia työllistävätkin.
– Valitusten määrä suhteutettuna kirjoitettuihin valvontamaksuihin on hyvin pieni. Sadattuhannet vuosittaiset valvontamaksut ovat merkki siitä, että yksityistä pysäköinninvalvontaa tarvitaan. Valvontamaksujen määrä ei tarkoita, että maksuja kirjoitettaisiin kyseenalaisin keinoin, Metsäranta toteaa.
Yhdistyksen mukaan Suomessa jaetaan pysäköinnin valvontamaksuja arviolta noin 400 000 kappaletta vuosittain. Vuonna 2019 kuluttajariitalautakuntaan eteni 239 yksityistä pysäköinninvalvontaa koskevaa ratkaisupyyntöä.
SPATY ry:n jäsenyritykset kirjoittavat noin 70 prosenttia vuosittaisista yksityisistä pysäköinninvalvontamaksuista.
Lue myös: Arvaatko ykkösen? Parkkifirman tilastot paljastavat automerkit, jotka saavat eniten pysäköintivirhemaksuja
Lähteet: SPATY, Kilpailu- ja kuluttajavirasto