Tiesitkö? Tässä tilanteessa yksityisen pysäköinninvalvojan antamaa maksua ei tarvitse maksaa – näin reklamoit oikein

2:07img
Uusi tieliikennelaki muutti pysäköinnin alkamisesta ilmoittamista. Katso videolta, mitä jokaisen autoilijan pitää tietää uusista säännöistä.
Julkaistu 04.07.2022 14:12

Ville Järveläinen

Kuluttajalla on oikeus reklamoida saamastaan pysäköintivirhemaksusta, mikäli hän kokee saaneensa sen väärin perustein. Reklamaatiot on kuitenkin tehtävä kirjallisesti virallisia kanavia pitkin, ei asiakaspalvelijalle puhelimessa raivoamalla.

Suomessa jaetaan vuosittain arviolta noin 400 000 valvontamaksua virheellisestä pysäköinnistä. Yksityinen pysäköinninvalvontayhtiö ParkkiPate kertoo tiedotteessaan, että suomalaiset ovat ahkeria myös valittamaan saamistaan pysäköintivirhemaksuista. Yhtiön mukaan se saa keskimäärin 3 000 reklamaatiota kuukaudessa.

ParkkiPaten toimitusjohtaja Christian Metsäranta kertoo MTV Uutisille, että ParkkiPatelle tehdyistä reklamaatioista noin 10–12 prosenttia johtaa valvontamaksun mitätöimiseen.

– Se, että valvontamaksu perutaan reklamaation perusteella ei myöskään aina tarkoita sitä, että valvontamaksun peruste olisi ollut aiheeton, Metsäranta sanoo.

Lue myös: Täytyykö parkkifirman valvontamaksu maksaa, jos ei ole itse pysäköinyt?

Useimmat reklaamatiot liittyvät valvontamaksuihin, joiden aiheena on auton pysäköiminen ilman pysäköintiin oikeuttavaa pysäköintilupaa. Yhtiön mukaan useampi kuin joka viides (20,5 %) reklamaatio liittyy näihin tilanteisiin.

Seuraavaksi yleisimmin reklamoidaan valvontamaksuista, joiden perusteena on pysäköintimaksun maksamatta jättäminen (19 %) sekä pysäköinnin alkamisajan ilmoittamisen laiminlyönti eli esimerkiksi parkkikiekon käyttämättä jättäminen (13 %).

Älä maksa, jos et itse pysäköinyt

ParkkiPaten mukaan valvontamaksun mitätöiminen ei kuitenkaan ole itsestäänselvyys. 

– Valvontamaksuja kirjataan vain aiheesta, ja tilanteista otetaan aina valokuvat. Valvojan inhimillisestä virheestä johtuvat valvontamaksut mitätöidään aina, yhtiö lupaa.

Yksityisen pysäköinninvalvontayhtiön antamaa valvontamaksua ei esimerkiksi Autoliiton mukaan tarvitse maksaa, jos autoa ei ole itse pysäköinyt. Julkisessa pysäköinninvalvonnassa tilanne on kuitenkin toinen.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan maksua vaativan yhtiön on lähtökohtaisesti pystyttävä osoittamaan sopimuskumppani eli auton pysäköinyt kuljettaja.

Jos kiistät maksuvelvollisuutesi tällä perusteella ja valvontayhtiö vie asian tuomioistuimeen, kehottaa KKV varautumaan siihen, että oikeudessa sinun on esitettävä näyttöä siitä, ettet ole itse autoa pysäköinyt.

Lue myös: Ahvenanmaalla on eri tieliikennelaki kuin muualla Suomessa – älä tee siellä näin: "Turha pilata muuten hieno matka"

Kuinka reklamoin parkkisakosta?

ParkkiPate kertoo tiedotteessaan, että valvontamaksusta voi reklamoida ainoastaan kirjallisesti. Reklamaatiot käsitellään sen mukaan muutamassa päivässä.

Reklamaation voi jättää ParkkiPaten palvelujärjestelmästä, johon kirjaudutaan valvontamaksussa olevalla asianumerolla sekä auton rekisterinumerolla.

Identtisiä käytäntöjä on myös muilla yksityisillä pysäköinninvalvojilla. Alta löydät linkit muutaman suuremman pysäköinninvalvontayrityksen palvelujärjestelmiin.

Lue myös: Luulitko tämän lapun tuulilasissa säästävän sinut valvontamaksulta? – "Monelle tulee yllätyksenä se, että..."

Lähteet: ParkkiPate, Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Tuoreimmat aiheesta

Pysäköinti