Yrityskauppojen määrä on Suomen markkinoilla ollut kasvussa viimeisten vuosien ajan, mutta merkittävä käänne koettiin viime vuonna, kun ulkomaisten ostajien tekemät kaupat ylittivät kotimaisten ostajien tekemien kauppojen määrän yrityskaupoissa.
Aalto-yliopiston johtamisen laitoksen professorin Eero Vaaran mukaan molemminpuolista liikehdintää tarvitaan.
– Suomalaisen elinkeinoelämän ja yhteiskunnan kehitys on riippunut pitkälti siitä, että suomalaiset firmat on päässyt kasvamaan ja kansainvälistymään. Yrityskaupat onnistumiseen ja epäonnistumisineen ovat olleet tärkeitä tässä kehityksessä.
Vaara muistuttaa, että jos investointi suuntautuu vaan yhteen suuntaan, se on ongelma strategisesti niin firmojen kuin toimialojen kannalta, mutta myös kansantaloudellisesti.
Suomessa kansainvälisen tason osaamista
Suomessa ulkomaisia yrityksiä kiinnostaa osaamisemme erityisesti teknologiassa ja tietoliikenteessä sekä teollisuustuotteissa. Yritysjärjestelyissä neuvontajana toimivan konsulttiyhtiö EY:n yrityspalveluiden johtaja Antti Uusitalon mukaan Suomessa on näillä aloilla hyvä kansainvälisen tason osaaminen.
– Perinteiset vientiyritykset teollisuudessa joutuvat digitalisoimaan omaa valmistustaan ja palveluitaan ja sitä kautta yrityskaupoissa kohdistavat voimiaan erityisesti ohjelmistoyhtiöihin.
Pohjoismaat kiinnostuneimpia
Eniten Suomalaisia yrityksiä myydään muihin pohjoismaihin. Myös muualla Euroopassa kysyntä on huomattavasti Amerikkaa ja Aasiaa suurempaa.
– Tyypillisesti kotimaiset yritykset laajentuu ensiksi pohjoismaihin, jossa heillä on pohjoismaisia kilpailijoita. He taas puolestaan haluavat ostaa osaamista ja markkinaosuutta pohjoismaiselta kilpailijaltaan. Sama pätee euroopanlaajuisesti, Uusitalo sanoo.
Jatkossa uusia yrityskauppja voidaan odottaa esimerkiksi kovassa nosteessa olevalta pelialalta.
Konsulttiyhtiö EY kokosi MTV Uutisten pyynnöstä tuoreimmat tilastot yrityskaupoista.