Start-up –tapahtuma Moskovan kyljessä Skolkovon innovaatioalueella on tänä vuonna vetänyt paikalle myös suomalaisia yrityskiihdyttämöitä, jotka etsivät lupaavia kasvuyrityksiä idästä Suomeen.
Myös venäläiset start-upit etsivät jalansijaa länsimarkkinoille. Yksi syy on poliittisen tilanteen aiheuttama rahoituspula Venäjällä.
Paikalla Start up –villagessa oli myös monia tunnettuja suomalaisia liikemiehiä, kuten Angry Birdsin Peter Vesterbacka, bisnesenkeli Kaj Hed ja Mika Häkkinen. Monet olivat saapuneet paikalle Skolkovossa neuvonantajana toimivan Pekka Viljakaisen vuokraamalla Finnairin koneella. Kaiken kaikkiaan kaksipäiväiseen tapahtumaan osallistui reilut 10 000 ihmistä.
Yrittäjät ja investoijat yhteen tuovat tapahtumat ovatkin venäläisille kasvuyrityksille nyt erittäin tärkeitä. Ukrainan kriisin ja siitä seuranneiden sanktioiden jälkeen investoijien luottamus venäläisyrityksiin on ollut heikko. Rahoituksen perässä ollaan valmiita vaikka muuttamaan, esimerkiksi Suomeen.
Sen on huomannut myös Peter Vesterbacka.
-Minkä huomaa, niin nyt on paljon venäläisiä firmoja, jotka kysyy, miten pääsisivät perustamaan firmansa Suomeen.
Lupaavat ideat länsimarkkinoille
Moskovaan saapui myös suomalaisia, joiden päämääränä oli poimia parhaat ideat Suomeen.
-Me etsimme hyviä tiimejä, hyviä teknologioita ja innovaatioita täältä. Firmoja, jotka ovat halukkaita lähtemään kansainvälisille markkinoille. Autamme heitä sitten kansainvälistymään Suomen kautta, kertoo Helsinki Venturesin Jan-Erik ”Oppo” Nyrövaara.
Helsinki Ventures on etsinyt kasvuyrityksiä idästä runsaan vuoden ja valmentanut länsimarkkinoille haikailevia bootcampeilla Suomessa. Valikoiduista yrityksistä neljä on siirretty Suomeen. Nyrövaaran mukaan Venäjällä on kasvamassa uusi start-up-sukupolvi, joka soveltuu jo länsimarkkinoille, kunhan markkinointi on kohdallaan. Rahan tarpeen lisäksi yrityksiä vetävät Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin haave länsimarkkinoista.
Välikappaleena jo 90-luvulla
Suomen asema venäläisyritysten ponnahduslautana länteen ei ole uusi asia. Yksi esimerkiksi on jo 1990-luvulla toimintansa aloittanut Jetico.
Yrityksen tuotekehittely tapahtuu Venäjän Novosibirskissä ja pääosa liikevaihdosta tulee Yhdysvalloissa, mutta myynti ja markkinointi tapahtuu Espoosta käsin ja yritys on puhtaasti suomalainen.
-Tämä perustuu ehkä siihen kaikista eniten, että teemme tietoturvaa. Suomalainen yhtiö saa toimia tietoturvan suhteen täysin puhtaasti. Meillä ei ole takaovia, Jeticon Tommi Rasila kertoo. Takaovilla tarkoitetaan tietoturvaan rakennettuja heikkouksia, jotka tiedustelupalvelu pystyy tarvittaessa murtamaan.
-Sen sijaan hyvin monet amerikkalaiset toimijat joutuvat rakentamaan heikkouksia järjestelmiinsä. Näin ollen emme pystyisi toimimaan, jos olisimme yhdysvaltalainen yritys. Ja jos taas venäläinen, niin sama juttu.
Suomalaisena yrityksenä toimivana myös markkinoilla on neutraali maine.
-Suomi sijaitsee siinä missä sijaitsee. Meidän kannattaa ennemmin hyötyä siitä, kuin miettiä mitä huonoa siinä on, Rasila sanoo.