Suomalaiset ovat yhä valmiimpia maksamaan tv-sarjoista ja elokuvista – sarjojen ahmiminen lisää katselun nautintoa

cmore
Julkaistu 13.02.2019 15:54(Päivitetty 13.02.2019 20:20)

MTV UUTISET – STT

Nuoret naiset innostuivat suoratoistopalveluista, miehet suosivat ilmaisia kanavia. 

Suomalaiset ovat yhä valmiimpia maksamaan tv-sarjoista ja elokuvista, selviää kyselytutkimuksesta. Suoratoistopalveluiden myötä myös koko katselukulttuuri on muutoksessa: sarjojen ahmiminen on erityisesti alle 30-vuotiaiden suosiossa. Silti televisio on pitänyt pintansa suosituimpana laitteena.

Maksulliset ja maksuttomat suoratoistopalvelut haukkaavat yhä suuremman osan suomalaisten viihdesisältöjen katsomisesta perinteisen, lähetysaikaan sidotun televisionkatselun kustannuksella. Maksullisten suoratoistopalveluiden suosio kasvaa erityisesti nuorten naisten keskuudessa Suomessa: kyselyyn vastanneista 16–25-vuotiaista naisista käytti päivittäisestä katseluajastaan lähes 40 prosenttia kuukausimaksullisiin suoratoistopalveluihin.

Nuoret miehet puolestaan suosivat ilmaisia viihdepalveluja, kuten Youtubea tai Vimeota, jotka veivät lähes kolmanneksen heidän päivittäisestä katseluajastaan. Television ääressä lähetysaikaan ohjelmia seuraavat erityisesti yli 50-vuotiaat.

Kyselyn tilanneen Elisan tutkimusjohtaja Minna Virtanen arvioi, että nuorten naisten siirtymistä maksullisiin suoratoistopalveluihin voi selittää se, että niissä on nykyään enemmän tarjolla sisältöä, joka kiinnostaa naisia.

Suomi tulee jäljessä maksuhalukkuudessa

Elisan sisältöliiketoiminnan johtajan Ani Korpelan mukaan suomalaiset ovat nykyään valmiimpia maksamaan sisällöstä, ja kehittyneempi teknologia on tehnyt katselusta helpompaa.

–  Jos yhteydet ovat huonot ja katselu keskeytyy, ei kokemus ole hyvä eikä tv-sisällöstä haluta silloin maksaa, Korpela sanoo.

Korpela sanoo, että Suomi on tullut jälkijunassa maksuhalukkuudessa, koska täällä on perinteisesti ollut paljon ilmaisia tv-kanavia.

Joka toisessa kodissa on ainakin yksi maksullinen suoratoistopalvelu, selviää kyselystä. Suosituimpia ne ovat lapsiperheissä, joista 71 prosenttia maksaa ainakin yhdestä suoratoistopalvelusta.

Televisio on edelleen selvästi suosituin laite ohjelmien ja elokuvien katsomiseen: televisiosta sisältöä katsoi viikoittain 84 prosenttia vastaajista, tietokoneelta 46 prosenttia, älypuhelimesta 30 prosenttia ja tabletilta 21 prosenttia.

Päivittäinen katseluaika putoaa selvästi ruuhkavuosina

Suomalaiset katsovat yhä enemmän tv-sarjoja samaan aikaan, kun elokuvien suosio laskee. Televisiosarjat vievät jo lähes puolet katseluajasta, lähes 75 minuuttia päivässä. Elokuvia katsotaan keskimäärin 32 minuuttia ja urheilua 14 minuuttia päivässä.

Päivittäinen katseluaika putoaa selvästi ruuhkavuosia viettävien eli 26–35-vuotiaiden kohdalla, mutta sitä vanhemmilla viihteen katselu lähtee jälleen nousuun.

Kyselyn mukaan sarjojen ahmiminen lisää katselun nautintoa, varsinkin alle nelikymppisten keskuudessa. Osa vastaajista valitsi katsottavaksi sellaisia sarjoja, joita pystyi katsomaan monta jaksoa kerralla. Sarjoja ahmivat erityisesti alle 30-vuotiaat.

2:05img

Kotimaisia tv-sarjoja tehtiin viime vuonna ahkerasti. Taustalla oli suoratoistopalveluiden tarjoama markkinarako.

Uutista päivitetty 20.20.

Tuoreimmat aiheesta

Televisio