Nuorten suosiossa olevat somevaikuttajat Ella Hautajärvi ja Alharith Obaid kertovat, miten radikaalisti somealustat ovat muuttuneet vain muutamassa vuodessa. Mitä ehdottomasti ei kannata enää julkaista sosiaalisessa mediassa?
YouTube-kanava Ella & Helmi nosti Ella Hautajärven, 23, lasten ja teinien suosioon vuonna 2019. Ellalla ja hänen aisaparillaan Helmi Kantolalla on noin 170 000 YouTube-seuraajaa, ja lisäksi heillä on suositut TikTok- ja Instagram-tilit. TikTokissa heitä seuraa 130 000 silmäparia.
Ella kertoo, että somevaikuttajien työ on muuttunut radikaalisti neljän vuoden aikana.
– Ne videot, joita teimme vuonna 2019, eivät toimisi enää lainkaan tänä päivänä, Ella Hautajärvi sanoo.
– Nopeimmin muuttuu TikTok, jossa alkuvuodesta tehdyt videot ovat jo nyt sellaisia, mitä ei enää julkaistaisi.
Somevaikuttaja Alharith "Alha" Obaid tekee Alha-nimisellä YouTube-kanavallaan sisältöä 80 000 tilaajalleen, ja myös hän on aktiivinen TikTokissa noin 50 000 seuraajalla.
Ammattimaisemman somettamisen vuonna 2020 aloittanut Alha huomaa somen muuttuvan todella nopeaa tahtia.
– Mikään, mitä tein somessa aiemmin, ei toimi enää, Alha sanoo.
"Keskittymiskyky lyhenee koko ajan"
Videojulkaisuissa etenkin pituus on ratkaiseva.
– Ihmisten keskittymiskyky lyhenee koko ajan, joten videot ovat koko ajan lyhyempiä, Ella sanoo.
Videoiden pitää alkaa entistä koukuttavammin, koska katsojien mielenkiinto vaihtuu seuraavaan videoon jo muutamassa sekunnissa, ellei sisältö houkuta.
– Jos aloitan videon aiemmalla tyylilläni eli vaikkapa sanomalla "moi, mä oon Ella", niin ketään ei kiinnosta. Pitää mennä suoraan asiaan, Ella sanoo.
Aiemmin videoissa käytettiin myös introja, joissa selitettiin, mitä jaksossa tapahtuu.
– Introt ovat poistuneet kokonaan – kukaan ei jaksa katsoa enää niitä. Se on ihan naurettavan lyhyt aika, missä ajassa ihmiset lähtevät videosta, jos alku ei ole koukuttava, Ella sanoo.
– Nykyään pitää tarjota jatkuvia dopamiinipläjäyksiä.
Katsoja pitää koukuttaa
Jo kymmenen vuotta sitten YouTube-videoiden teosta innostunut Alha tietää, että kaikkein kiinnostavimmat videot alkavat jollakin houkuttimella.
– Video, jossa joku sanoo tai tekee heti alussa jotain hullua, koukuttaa katsojan, Alha sanoo.
Alhan mukaan katsojien huomio kiinnittyy nopeasti videoihin, joissa teemana on raha, seksi ja seksuaalisuus, parisuhteet ja kauniit naiset tai komeat miehet.
– Myös kaikki ajankohtaiset trendit ja uusimmat kohut kiinnostavat.
Ella sanoo huomanneensa omasta somealgoritmistaan, että sometrendit ovat muuttuneet täysin.
– Esimerkiksi TikTokissa tuli aiemmin vastaan tosi paljon tanssivideoita, nyt ei enää juuri lainkaan. TikTokissa tarjotaan nykyään paljon lyhyitä klippejä pidemmistä suoratoistopalveluiden ja YouTuben striimauksista.
Myös se, mitä kullekin henkilölle esimerkiksi TikTokissa tarjotaan, vaihtelee rajusti. Kun Ella saa katseltavakseen eläinvideoita ja hauskoja sketsivideoita sekä omiin ongelmiin ja harrastuksiin liittyviä videoita, Alhalle tarjotaan videopeleihin, artisteihin, musiikkiin ja muotiin liittyviä videoita.
Somevideot vaativat moniosaamista
Sehä Alha että Ella & Helmi tekevät edelleen 10-15-minuuttisia videoita, kuten alkuaikoinakin. He toivovat, että voisivat jatkossakin pitää kiinni pidemmistä videoista, jotta asioita voisi käsitellä syvällisemmin.
– Jos videon alku on koukuttava, sen jälkeen ihmiset jaksavat edelleen katsoa 10-15 minuutin mittaisia videoita, jos sisältö on tarpeeksi kiinnostava, Ella sanoo.
Videon alku ja sisältö ovat ratkaisevia, mutta jopa lähes yhtä tärkeässä roolissa on nykyään videon kansikuva – ja sen jälkeen otsikko.
– Kansikuvalla on jopa yli 50 prosentin vaikutus siihen, katsotaanko video, eli se on oikeastaan kaikkein tärkein houkutin, Ella sanoo.
– Mutta jos aiemmin kansikuvalla yritettiin saada katseluita jopa niin, ettei kansikuva liittynyt itse videoon, niin sellaista ei enää tehdä. Enää ei saa johtaa katsojia harhaan tai valehdella.
Somevaikuttajien työ on yhä ammattimaisempaa etenkin YouTubessa. Alho vertaa osaa somevaikuttajien sisällöstä jo lyhytelokuvien tai suoratoistosarjojen tasoon.
Työssä vaaditaankin monialaista osaamista. Editointi ja tekstitys nousevat tärkeään rooliin somevaikuttajan työnkuvassa.
– Ja pitää muistaa, että yhtä 15-minuuttista videota varten on kuvattu peräti 4-5 tuntia materiaalia, Alha sanoo.
Yksi selkeä trendi somevideoihin on jälleen tulossa.
– Nyt videoista tehdään tarinankerronnallisempia, elokuvallisia.
On myös seikka, joka yhdistää kaikkein suosituimpia somevaikuttajia ja tubettajia.
– Sisällön pitää olla aitoa. Älä ole feikki! Ella ja Alha sanovat.
Katso yllä olevalla videolta, mitä kaksikko kertoi Huomenta Suomen vierailullaan somevaikuttajien merkityksestä nuorten mielenterveyteen.