Supercell hehkutti menestystään – uusin peli nousemassa miljardiluokkaan, noussut hitiksi etenkin Etelä-Koreassa

Taloudellisesti Supercellin viime vuosi pysyi toissa vuoden tasolla.

Peliyhtiö Supercell pitää viime vuoden kohokohtinaan uusimman pelin Brawl Starsin ja vanhemman Clash of Clansin menestystä.

Brawl Stars on nousemassa miljardiluokkaan, ja Clash of Clans ylsi parhaimpaan tulokseensa sitten vuoden 2016.

– Neljä viidestä pelistämme on kukin jo ylittänyt miljardin dollarin myynnin, sanoi Supercellin toimitusjohtaja Ilkka Paananen tiistaina, kun yhtiö kertoi tiedotustilaisuudessa tulos- ja muita kuulumisiaan.

Hänen mukaansa Brawl Stars on kovaa vauhtia liittymässä samaan joukkoon. Pelaajamäärät ovat kasvaneet joka kuukausi. Viime vuosi oli pelin ensimmäinen täysi toimintavuosi.

Paanasen mukaan Brawl Stars on noussut ilmiöksi etenkin Etelä-Koreassa, jossa sitä on pelannut aktiivisesti parhaimmillaan jopa kymmenesosa maan väestöstä.

– Meistä tuli käyttäjämäärillä mitattuna Etelä-Korean isoin pelifirma pitkälti Brawl Starsin ansiosta, mutta myös sen takia, että Clash Royale ja Clash of Clans ovat olleet siellä tosi suosittuja.

Tänä vuonna kahdeksan vuotta täyttävä Clash of Clans nousi mobiilianalytiikkaan erikoistuneen App Annien listauksessa 2010-luvun menestyneimmäksi peliksi. Clash Royale oli saman listan kymmenes.

– Jokainen tuolle listalle yltänyt peli on ansainnut paikkansa tekemällä vahvaa tulosta vuodesta toiseen. Tasainen menestys kertoo siitä, että olemme onnistuneet pitämään myös vanhempia pelejämme kiinnostavina ja ajankohtaisina panostamalla päivityksiin ja pelaajien jatkuvaan palvelemiseen, Paananen arvioi.

"Pidän yli puolen miljardin tulosta hyvänä"

Supercellin talousluvut pysyivät toissa vuoden tasolla. Liikevaihto nousi kaksi prosenttia liki 1,4 miljardiin euroon, ja käyttökate laski neljä prosenttia 517 miljoonaan euroon.

– Pidän yli puolen miljardin tulosta hyvänä 300 työntekijän yhtiölle. Olemme onnistuneet säilyttämään asemamme kivenkovaa kilpaillulla alalla, joka on jatkuvassa murroksessa. Sovelluskaupoista löytyy 600 000 peliä, ja uusia pelejä ilmestyy keskimäärin 600 joka päivä, Paananen kommentoi.

Hänen mukaansa yrityksen työntekijämäärän kasvu on pysynyt maltillisena. Viime vuoden lopussa yhtiöllä oli 300 työntekijää yli 30 maasta.

– Meille on tärkeää pitää yritys pienenä. Uskomme, että se auttaa meitä keskittymään tekemiseen ja minimoimaan turhan byrokratian. Meistä on myös mukavampaa työskennellä pienemmässä yrityksessä.

Lue myös:

    Uusimmat