Peliyhtiö Supercellin tulos laski viime vuonna 537 miljoonaan euroon, kun edellisvuonna luku oli 729 miljoonaa. Yhtiön liikevaihto oli 1,37 miljardia.
Tuloksen laskuun on selvä syy. Yhtiön uusin peli Brawl Stars ei ehtinyt markkinoille kuin vasta joulukuussa, eikä siksi ehtinyt vaikuttaa tulokseen.
– Siihen nähden yli puolen miljardin voitto tällaiselta alle 300 hengen firmalta on ihan ok tulos, Supercellin perustaja ja toimitusjohtaja Ilkka Paananen kommentoi MTV Uutisten haastattelussa.
Viime vuoden tulos perustuu siis käytännössä kokonaan yhtiön neljään vanhempaan peliin ja niihin tehtyihin parannuksiin. Edellisen pelin julkaisusta on jo kolme vuotta.
Paananen sanoo, ettei Brawl Starsia haluttu tuoda markkinoille keskeneräisenä.
– Haluamme tuoda markkinoille pelejä, joista olemme itse ylpeitä ja joita ihmiset pelaavat vuosia tai vuosikymmeniä. Kaikkein tärkeintä on pelin laatu. Peli tulee ulos, kun se on valmis.
Ladatuin 50 maassa
Brawl Stars nousi ladatuimmaksi peliksi yli 50 maassa. Suosiota peli niitti myös Aasian markkinoilla.
– Meille oli todella hienoa, että maiden joukossa oli sellaisia maita kuin Japani ja Korea. Uskomme ja toivomme, että se on hyvä indikaatio tämän pelin mahdollisuuksista Aasiassa, Paananen kertoo.
Kiinan markkinoille tähdätään Paanasen mukaan kuluvan vuoden kesällä.
Supercellillä ovat puhaltaneet myös hieman uudenlaiset tuulet, kun yhtiö aloitti perustamansa Hive Helsinki -koodauskoulun toiminnan tammikuun puolivälissä. Alku on Paanasen mukaan ollut hyvä.
– Sen (projektin) iso tavoite on saada avattua koodaus kaikille ihmisille. Mukaan voi hakea kuka tahansa taustasta riippumatta.
Alun alkaen koulu oli tarkoitettu ainoastaan alle 30-vuotiaille. Sittemmin yhtiö perui yläikärajan.