Venealan Keskusliitto Finnboatin toimitusjohtaja Jarkko Pajusalo kertoi aamun Huomenta Suomessa törmänneensä parhaillaan vietettävillä Vene-messuilla useisiin tuohtuneisiin alan harrastajiin.
– Siellä on jatkuvasti tullut vastaan veneilijöitä, jotka kiroilevat tätä suunniteltua veneveroa ja ottavat asian hyvin henkilökohtaisesti.
Pajusalon mukaan hallitusohjelman tavoitteena pitäisi olla kestävän kehityksen ja työllisyyden edistäminen.
– Nyt tapahtuu juuri päinvastoin. Tällaiset toimenpiteet saavat aikaan työttömyyttä, sillä markkinahäiriöt vaikuttavat kuluttajien käyttäytymiseen välittömästi. Tämä on vähentänyt veneiden myyntiä jo viime kesästä lähtien ja nyt vaikuttaa siltä, että verotuotto jää negatiiviseksi.
Myös Kauppalehden haastattelema Otto Brandt -konsernin johtaja Stefanie Brandt-Tallqvist kertoo, että vene- ja moottoripyöräverosta voi koitua valtiolle merkittävät tappiot. Valtio on kaavaillut uusien verojen tuovan jopa 50 miljoonan euron vuosittaiset tuotot, mutta Brandt-Tallqvist tyrmää tämän laskelman.
Muun muassa moottoripyöriä ja veneitä myyvän konsernin johtajan mukaan lopputulos saattaa jäädä 85 miljoonaa euroa miinukselle, kun mukaan lasketaan valtion menetykset arvonlisäveroista, polttoaineveroista, kaupan vähentymisestä sekä toteutumatta jäävä verotavoite.
Uusien verojen puolustajien mukaan ne ovat tervetulleita, sillä autoilijatkin maksavat veroja. Finnboatin Jarkko Pajusalo karsastaa autoilijoiden ja veneilijöiden asettamista vastakkain.
– Veneilijä on autoilija myöskin ja todennäköisesti maksaa jo nyt enemmän veroa, koska hankittuna on harrastuksen vaatimuksia vastaava auto. He maksavat jo ihan tarpeeksi muun muassa polttoaineveron muodossa.
2:23