Useimmat ihmiset luovuttavat maksukorttinsa sen enempää miettimättä niin baarimikolle kuin kaupan kassallekin. Tämä on kuitenkin asia, joka kannattaisi ehdottomasti jättää tekemättä.
Liikuteltavat maksukorttipäätteet ja lähimaksut ovat lisänneet korttimaksamisen turvallisuutta entisestään. Joissain tapauksissa henkilökunta voi kuitenkin pyytää saada maksukortin mukaansa takahuoneeseen tai kassalle. Petoksiin erikoistuneen asiantuntija Andrew Goodwillin mukaan maksukorttia ei tulisi luovuttaa henkilökunnan mukaan missään tilanteissa.
– Hyvä käytäntö on, että kortilla maksettaessa kortin tulisi aina pysyä asiakkaan silmissä, Goodwill kertoo.
Kortin tiedot voidaan kopioida sekunneissa
Goodwillin mukaan asiakkaan tulisi kyseenalaistaa henkilökunnan toiminta tapauksissa, joissa korttimaksupäätettä ei tuoda asiakkaalle. Asiakkaan tulisi aina estää maksukortin vieminen pois näköpiiristä.
– Tarjoilija voi olla pelkkää hymyä ja palvella teitä hyvin, mutta et voi tietää, mitä hän touhuaa tiskin takana. Et vain tiedä, Goodwill muistuttaa.
Mirror Money Investigationin helmikuussa tekemä tutkimus osoittaa, että laillisesti ladattavissa oleva puhelinsovellus voi muuttaa puhelimesi hetkessä kortinlukijaksi. Sen avulla maksukorttien yksityiskohdat voi kopioida sekunneissa.
– Sinun tulisi suojata maksukorttejasi samalla tavalla kuin suojaat lompakkoasi. Älä luota keneenkään korttien kanssa!
Kontaktittomat maksukortit erityisessä vaarassa
Goodwill varoittaa, että kontaktittomien maksukorttien kohdalla tulisi noudattaa äärimmäistä turvallisuutta.
– Huijarit voivat tulla lähellesi ja varastaa kontaktittoman kortin tiedot, vaikka kortti olisi lompakossa tai laukussa, Goodwill kertoo.
Kortit tulisikin suojata aina RFID-estotekniikkaa käyttävillä lompakoilla ja suojilla, jotka estävät luvattoman pääsyn henkilökohtaisiin tietoihin
Lähde: Mirror