Syy Valtteri Bottaksen nousutaistelua haitanneelle vialle selvisi – ”En edes halua ajatella mahdollisia seurauksia”

7.11093132
Valtteri Bottas ohitti Kimi Räikkösen kisan toisella kierroksella, mutta parempaankin nousuun olisi ollut mahdollisuudet, jos avattava takasiipi olisi ollut läpi kisan käytössä.xpbimages.com
Julkaistu 02.12.2019 05:50
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Erityisesti Valtteri Bottasta F1-kisan alussa häirinnyt vika avattavien takasiipien ohjausjärjestelmässä johtui palvelimen kaatumisesta, selvittää Kansainvälisen autoliiton FIA:n kilpailujohtaja Michael Masi.

LUE MYÖS: Valtteri Bottaksen nousu katkesi erikoiseen vikaan – FIA:n jumittanut järjestelmä vei palkintopallipaikan

Valtteri Bottas odotti turhaan hetkeä, että olisi saanut avata takasiipensä ohitustilanteissa lähdettyään poikkeuksellisesti matkaan viimeisestä lähtöruudusta.

Bottas oli määrätty joukon perälle jouduttuaan ottamaan käyttöön kauden sallitun määrän ylittävän moottorin Abu Dhabin kisaviikonlopun aikana.

Normaalisti takasiiven saa ottaa käyttöön jo muutaman kierroksen jälkeen, mutta tällä kertaa kuskit saivat ilmoituksen, ettei DRS-järjestelmää pystytä käyttämään teknisen vian takia.

Bottas pystyi kuitenkin kirimään kisassa jo viidennelle sijalle ilman takasiiven avaamista ennen kuin se lopulta tuli käytettäväksi 17 kierroksen jälkeen.

– Serveri kaatui. Ajanotto toimi silti yhä, kuten kaikki huomasimme, mutta tuo kaatui, ja me jouduimme ottamaan sen pois käytöstä, FIA:n kilpailujohtaja Michael Masi kommentoi RaceFans-sivuston mukaan.

FIA ei voinut ottaa järjestelmää takaisin käyttöön ennen kuin organisaatiossa oltiin täysin varmoja sen toiminnasta. DRS-järjestelmää on ohjattava etäyhteydellä, jotta kuskit avaavat siipensä vain niissä paikoissa, joissa sen käyttö on sallittua.

Kyse on myös turvallisuudesta, sillä takasiiven avaaminen väärässä esimerkiksi huippunopeassa mutkassa voi heittää auton arvaamattomasti ulos radalta.

– Suoraan sanottuna, en halua edes ajatella, mitkä sen seuraukset olisivat voineet olla. Ennaltaehkäisevä toimenpide oli sen välitön sammuttaminen kokonaan, Masi sanoi.

Tuoreimmat aiheesta

F1