F1-autoissa ei ole perinteisesti ollut mahdollista käynnistää moottoria uudelleen, kun kone on kerran sammunut radalle. Sebastian Vettelin viikonlopun kohua herättänyt tapaus kertoo, että nykyautoissa tilanne on toinen.
LUE MYÖS:
FIA-pomo perustelee Räikkösen ja Hamiltonin tapausta: “En usko, että vaikutti lainkaan Kimin aikaan”
Vettel sai Brasilian aika-ajoissa huomautuksen ja 25 000 euron sakot, kun paineli itse tiehensä kesken session tulleen punnitusmääräyksen aikana. Kansainvälisen autoliiton FIA:n tekninen delegaatio sai mitattua Ferrarista painon, mutta saksalaisen matkaan lähtö rikkoi vaa’an.
Sivujuonteena tapauksessa oli sääntöpykälä, jonka mukaan kuljettajan on sammutettava autonsa moottori luotettavan punnitustuloksen saavuttamiseksi. Tämä herätti katsojissa kysymyksiä, miten kuskit saavat nykyautoissa moottorin uudelleen käyntiin?
Menneisyydessä F1-moottori pystyttiin käynnistämään vain varikolla tapahtuneella ulkoisella starttauksella. C Moren tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen kertoo, että nykyään kuski pystyy käynnistämään autonsa hybridimoottorin ERS-systeemin eli sähköisen energian kierrätysjärjestelmän avulla.
– Sähkömoottori, joka tuottaa lisävoimaa, pystyy myös pyörittämään polttomoottoria ja näin starttaaminen on mahdollista, Oikarinen selventää.
Käytännössä uudelleenstarttaus tapahtuu siis ratista tai sen takaa kojelaudasta nappia painamalla. Oikarisen mukaan tätä menetelmää ei kuitenkaan suosita niin sanotussa kylmäkäynnistyksessä.
– Tallit käyttävät (edelleen) ulkoista starttia. Ehkä siitä syystä, etteivät halua turhaan rasittaa ERS-systeemiä ja haluavat nostaa öljynpaineet ylös ennen starttaamista, Oikarinen perustelee.