Volkswagen joutui pyörteeseen jäätyään kiinni diesel-päästötestien manipuloinnista. Suomesta saattaa löytyä innovaatio, joka vähentää dieselmoottorien päästöt minimiin, kertoo Tekniikka & Talous –julkaisu.
Moottoritekniikkaa kehittävä suomalaisyhtiö Aumet on kehittänyt dieselmoottorin, joka alittaa kohutun Euro 6 –standardin rajat ilman urearuiskutuslaitteita ja pakokaasujen takaisinkierrätystä. Moottorin nimi on ytimekkäästi Z.
”Zeta” ratkaisee päästöhaasteet pienuudellaan ja ahtamisella. Haaste moottoritekniikassa on vaikuttaa palamisprosessiin, jolloin muodostuu vähemmän päästöjä. Z-moottorin kanssa Aumet tekee sen pienentämällä tilavuutta 800 kuutiosenttimetriin ja lisäämällä ahtamista. Moottorissa on turbo- ja mäntäahdin.
Z-moottorin toimintatapa mahdollistaa palolämpötilan jäämisen alle 2 000 asteen, jolloin päästöjä syntyy vähemmän.
Moottori on toistaiseksi testivaiheessa. Testejä on tehty jo vuosien ajan VTT:n laboratoriossa, ja nyt haetaan kolmen miljoonan euron rahoitusta uuden koemoottorin valmistusta varten. Tästä pääset lukemaan Tekniikka & Talouden artikkelin.