T&T: Diesel-kohun ratkaisu voi olla Z-moottori – ja se tulee Suomesta

Ilma on paksuna autojen pakokaasusta Lahdessa pakkaspäivänä 23. tammikuuta 2014.
Ilma on paksuna autojen pakokaasusta Lahdessa pakkaspäivänä 23. tammikuuta 2014.Lehtikuva
Julkaistu 06.10.2015 17:52

MTV LIFESTYLE

Volkswagen joutui pyörteeseen jäätyään kiinni diesel-päästötestien manipuloinnista. Suomesta saattaa löytyä innovaatio, joka vähentää dieselmoottorien päästöt minimiin, kertoo Tekniikka & Talous –julkaisu.

Moottoritekniikkaa kehittävä suomalaisyhtiö Aumet on kehittänyt dieselmoottorin, joka alittaa kohutun Euro 6 –standardin rajat ilman urearuiskutuslaitteita ja pakokaasujen takaisinkierrätystä. Moottorin nimi on ytimekkäästi Z.

”Zeta” ratkaisee päästöhaasteet pienuudellaan ja ahtamisella. Haaste moottoritekniikassa on vaikuttaa palamisprosessiin, jolloin muodostuu vähemmän päästöjä. Z-moottorin kanssa Aumet tekee sen pienentämällä tilavuutta 800 kuutiosenttimetriin ja lisäämällä ahtamista. Moottorissa on turbo- ja mäntäahdin.

Z-moottorin toimintatapa mahdollistaa palolämpötilan jäämisen alle 2 000 asteen, jolloin päästöjä syntyy vähemmän.

Moottori on toistaiseksi testivaiheessa. Testejä on tehty jo vuosien ajan VTT:n laboratoriossa, ja nyt haetaan kolmen miljoonan euron rahoitusta uuden koemoottorin valmistusta varten. Tästä pääset lukemaan Tekniikka & Talouden artikkelin.

Tuoreimmat aiheesta

Volkswagen