Japanilainen autonvalmistaja Nissan on kehittänyt uudentyyppisen bensiinimoottorin, jonka se kertoo syrjäyttävän dieselmoottoreita.
Uutta polttoaineen käsittelytapaa hyödyntävä innovaatio sallii moottorin muuttavan toimintaansa olosuhteiden mukaan. Tämä mahdollistaa bensiinimoottorin entistäkin tehokkaamman toiminnan.
Turboteknologia tekee Nissanin mukaan vapaasti hengittävästä moottorista yhtä tehokkaan kuin aiemmistakin turbomoottoreista, mutta kulutukseltaan mylly vastaa hybridi- ja dieselmoottoreita.
– Dieselmoottori on kuuma puheenaihe (koko maailman autoteollisuudessa). Uskomme uuden moottorimme olevan äärimmäinen bensiinimoottori, joka korvaa ajan myötä dieselit, Nissanin insinöörikuntaan kuuluva Kinichi Tanuma kommentoi lehdistötilaisuudessa viime kuussa.
Reutersin haastatteleman konsulttiyhtiö IHS:n edustajan James Chaon mukaan autotehtaat ovat yrittäneet jo viimeiset 20 vuotta kehittää uuden teknologian moottoria, mutta Nissan ehti ensimmäisenä.
– Kulutuksen pienentäminen on polttomoottoreita käyttävien autotehtaiden suuri kysymys, esimerkiksi siksi, että kaikki kuluttajat eivät halua sähkövoimaa autoonsa. Kehitystyö tuo mukanaan haasteita, kuten tekniikan monimutkaistumisen, kustannusten nousun ja mahdolliset moottorin tärinään liittyvät ongelmat, Chao arvioi.
Uutuusmoottori on nimeltään VC-T (Variable Compression-Turbo). Sitä odotellaan esiteltäväksi ensi kuun Pariisin autonäyttelyssä Infiniti-automallin ohessa. Infiniti on Nissan-konsernin luksusmerkki.
Pidemmällä aikavälillä moottoria odotetaan käyttöön niin Nissan- kuin Renault-autoissakin.
Kaksilitrainen, nelisylinterinen VC-T-moottori kuluttaa 27 prosenttia vähemmän, kuin 3,5-litrainen V6-mylly, jonka sen odotetaan korvaavan.
Nissanin mukaan moottorin vääntö on samaa tasoa dieseleiden kanssa. Se tulee olemaan autotehtaiden kannalta myös halvempi, kuin nykyaikaiset turbodieselit.
Moottorin kerrotaan täyttävän tiukimmatkin päästönormit ilman kalliiden lisälaitteiden apua.
Järjestelmän mullistavuus löytyy moottorin kyvyssä valita olosuhteisiin sopiva puristussuhde ilman ja bensiinin välillä, kun polttoaine palaa ja tuottaa energiaa.
0:34