Osallisuudesta Volkswagenin päästöhuijaukseen epäilty Bosch on pyrkinyt kehittämään aiempaa puhtaampia dieselmoottoreita – ja viimeisimpien tietojen mukaan tehnyt hyvää työtä.
Pääkuvan videoPorilainen Kari toteutti unelmansa ja osti hämmästyttävän menopelin |
Automotive Newsin mukaan Bosch on onnistunut kehittämään Volkswagen Golf GTD:n dieselmoottoriin pakokaasujen puhdistusjärjestelmän, jonka ansiosta moottori alittaa sekä nykyiset että tulevat typenoksidien päästörajat.
Boschin mukaan se on integroinut katalysaattorin aivan hiukkassuodattimen viereen, minkä ansiosta katalysaattorin lämpötila pysyy riittävän korkeana typenoksidien tehokkaan vähentämisen kannalta. Optimilämpötila on noin 200 astetta.
Euro 6 -standardin mukaisen dieselmoottorin typenoksidipäästöt saavat olla korkeintaan 80 milligrammaa kilometrillä. Bosch kertoo uuden järjestelmän pudottaneen päästöt vain 13:een milligrammaan kilometrillä.
Boschin ratkaisu voisi olla valmis markkinoille 2–3 vuoden päästä.