Tavarataloista ja hypermarketeista tehtyjen vaateostosten määrä romahti huhtikuussa vuoden takaisesta.
Kaikkien käyttötavaroiden liikevaihto laski tavarataloissa huhtikuussa lähes 20 prosenttia vuoden takaisesta. Eniten liikevaihto pieneni pukeutumisessa, jossa pudotusta kertyi yli 25 prosenttia edellisvuodesta.
– Ostovoimassa ei ole tapahtunut muutoksia, mutta luottamus on ollut alhainen, sanoo Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto.
Kun kuluttajien luottamus omaan talouteen ja oman työpaikan säilymiseen on heikko, ei ostosten tekeminen innosta. Lisäksi tämän vuoden kalenteri on osaltaan painanut vaatteiden myyntiä. Stockmannin Hullut Päivät -kampanja osui tänä vuonna maaliskuulle ja pääsiäinen huhtikuulle, Luoto huomauttaa.
Tilastossa ovat mukana Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten tavaratalot eli Anttila, K-citymarket, Prisma, Sokos, Stockmann, Tokmanni-konserni ja Minimani -yhtiöt. Lukuihin on vasta tämän vuoden alusta laskettu myös näiden liikkeiden verkkokauppamyynti, joten tilastot eivät ole vertailukelpoisia.
– Vaikka osa käyttötavaroiden liikevaihdon supistumisesta selittynee muun muassa isojen kampanjoiden sijoittumisesta maaliskuulle, on lähes 20 prosentin pudotus ennennäkemätön, Luoto sanoo.
Kuluttajien luottamuksen on viime aikoina raportoitu kääntyneen nousuun. Luodon mielestä tärkeätä olisi saada tämä käänne näkymään myös kotimaisessa kulutuksessa. Hän asettaa toiveensa Juha Sipilän (kesk.) uuteen hallitukseen.
– Uuden hallituksen ensimmäinen taival on ollut hyvä. Varmasti jämäkät prosessimaiset otteet herättävät luottamusta kuluttajissa, että nyt tapahtuu jotain, Luoto uskoo.
Samalla kun kotimainen käyttötavarakauppa matelee, tekevät yhä useammat kuluttajat ostoksia ulkomaisista verkkokaupoista. Tarkkoja tietoja näistä ostoksista ei ole, mutta Luoto uskoo, ettei Zalandon ja muiden kasvu selitä kotimaisten kauppojen alamäkeä.
– En usko, että ne ovat näin ison miinuksen taustalla.