Päivittäistavaroiden vähittäismyynti kasvoi kesäkuussa 12,2 prosenttia edellisvuodesta, selviää Päivittäistavarakauppa ry:n (PTY) myyntitiedotteesta.
– Onhan tämä poikkeuksellisen kova myynnin kehitys. Tästä näkee kesäkuun osalta sen, että ihmiset ovat kotimaassa ja valmistavat ruokaa kotona, ja pitkälti sen syytä on näinkin kova myynnin kasvu, PTY:n toimitusjohtaja Kari Luoto sanoo STT:lle.
Luodon mukaan on yllättävää, että myynnin kasvu päivittäistavarakaupan puolella oli vielä kesäkuussa voimakasta, vaikka myös ravintolat aukesivat kesäkuussa.
– Ehkä siihen voi vaikuttaa se, että kesäkuu oli säidenkin puolesta niin hyvä. Kuluttivatko ihmiset sitten enemmän ruokaa ja grillasivat, Luoto pohtii.
Suuret marketit vetivät väkeä
Korona-ajan ostokäyttäytyminen helli myös tavarataloja ja hypermarketteja, koska varsinkin koronakevään alussa ihmiset suosivat enemmän isoja ruokakauppoja.
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi kesäkuussa eniten hypermarketeissa, ja kasvua oli yhteensä 15,3 prosenttia vuodentakaisesta.
K-Citymarketin, Prisman, Sokoksen, Tokmannin, Minimanin sekä Stockmannin liikevaihto kasvoi kesäkuussa 14,9 prosenttia edellisvuodesta ja liikevaihdon arvoksi kirjattiin 700,4 miljoonaa euroa.Luodon mukaan muun muassa kodin ja vapaa-ajan tuotteet ovat korona-aikaan menneet kaupaksi.
Esimerkiksi kuntoiluun tai kodin kunnostamiseen liittyvät tuotteet ovat kiinnostaneet kuluttajia.Vaatteiden myynti on kevään mittaan kärsinyt, ja se on ollut tammi-kesäkuussa yli 20 prosenttia miinuksella. Kesäkuussa se nousi kuitenkin 2,7 prosenttia plussan puolelle.
– Osittain vaikutuksensa on varmaan sillä, että meillä oli niin lämmin kesäkuu, ja ihmiset kävivät ostamassa uusia kesävaatteita, Luoto sanoo.
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen.