Tablettilaitteiden toimitukset supistuivat 15 prosentilla vuotta aiemmasta 43 miljoonaan heinä-syyskuussa, kertovat tutkimusyhtiö IDC:n tuoreet tilastot.
Markkinajohtaja Applen iPad-toimitukset laskivat markkinaa vähemmän ja näin Apple nosti markkinaosuuttaan 19,6 prosentista 21,5 prosenttiin. IDC:n tilastot eivät erittele tablettilaitteiden hintoja, joten niin sanotuissa premium-tableteissa Applen osuus on vielä huomattavasti suurempi. Applen iPad-myynti on ollut laskukierteessä pitkään, mutta on viime aikoina alkanut tasaantua.
IDC näkeekin edullisten tablettien olevan yksi trendi tablettimarkkinoilla. Verkkokauppajätti Amazon.com kasvatti erityisesti edullisimpien Kindle Fire -tablettiensa vetämänä toimituksiaan. IDC:n mukaan toimitukset kasvoivat 319,9 prosenttia vuotta aiemmasta, mikä nosti sen markkinaosuuden 7,3 prosenttiin, mutta vuosi sitten IDC ei laskenut vielä mukaan Amazonin 6 tuuman tabletteja.
IDC:n mukaan myös edulliset, alle 200 dollarin, irroitettavalla näppäimistöllä varustetut laitteet muuttavat tablettimarkkinoita – vaikkakaan laitteina ne eivät ainakaan toistaiseksi ole kummoisia. ”Valitettavasti, monet edulliset muuntuvat laitteet tarjoavat myös halvan kokemuksen”, kommentoi IDC:n analyytikko Jitesh Ubrani.
Markkinakakkosena tableteissa on selvästi Samsung. Amazonin takana erot ovat pieniä Lenovon ja Huawein täyttäessä TOP5:n.