Helsinkiläinen rallikuljettaja Taisko ”Tade” Lario ja kartanlukija Tatu Hämäläinen palasivat pitkästä aikaa tositoimiin torstai-iltana käynnistyneen Sardinian MM-rallin myötä.
Taisko Lario
Ikä: 22
Kotipaikka: Helsinki
Kartturi: Tatu HämäläinenRalliura:
2011-12 Rallisprint-kilpailuja Suomessa
2013 Ralli-kisoja Baltiassa
2014 Peugeot 208 RallyCup Ranskassa
2015 Rallin SM-sarja sekä NEZ JRC -mestaruus
2016 Rallin SM-sarja sekä Peugeot 208 RallyCup Ranskassa
2017 Rallin SM-sarja sekä Peugeot 208 RallyCup Ranskassa ja muita kansainvälisiä kisoja
2018 Monte Carlon MM-ralli: WRC3-luokassa 3.
Suomalaiskaksikko aloitti päivän olemalla ensin aamun testierikoiskokeella WRC3-autoista nopein ja iltapäivän avauspätkällä vauhti oli myös kunnossa.
- Hyvillä filiksillä aloitettiin tämä ralli. Oli mukava päästä neljän kuukauden tauon jälkeen ajamaan kilpaa. Shakedownissa aamulla haettiin vaan ajotuntumaa ja totuteltiin taas nuotista ajamista, Lario summasi.
- Aika maltilla otettiin tänään, eikä ihan hampaat irvessä menty. Yleisöpätkä vain kurvailtiin läpi. Vauhtia on vielä kiristää.
CHL Sport Auto –tiimissä ajava Lario povaa kisan todellisesta avauspäivästä perjantaista todellista haastetta. Perjantaina ajetaan kahdeksan erikoiskoetta ja liki 150 ek-kilometriä. Lario kuitenkin luottaa, että Peugeot 208 R2 selvittää haasteen 22-vuotiaan suomalaislupauksen taitavassa ohjauksessa.
- Perjantaina onkin sitten jo tiukka päivä. Se on rallin pisin ja haastavin päivä. Pätkät ovat tosi karkeita ja kivisiä. Yritetään tietysti ajaa ehjä päivä, jonka jälkeen on kiva jatkaa kisaa, Lario pohdiskeli.
- Esimerkiksi perjantain avauspätkällä meillä on yli 50 sivua nuottia, joten mutkaa on mutkan perään. Hirveän tarkkana on oltava, sillä kiviä on sekä sisällä että ulkona.
Lario ja Hämäläinen lähtevät tavoittelemaan WRC3-luokan voittoa, mikä nostaisi suomalaiset tiukasti mukaan sarjan mestaruustaisteluun. Maltti on valttia kivisillä ja teknisillä erikoiskokeilla.
- Ajamisen pitää olla tosi tarkkaa. Yksikin virhe voi päättää kisan. Se vaatii keskittymistä ja malttia. Kärki menee aina kovaa, mutta luokkavoittoa me haetaan. Siitä olisi mukava jatkaa mestaruuskamppailua, Lario paaluttaa.
- Tässä kisassa ei tarvitse liikaa täysillä ajaa. Isoja kiviä on paljon ja niiden kanssa pitää olla tarkkana. Kun tullaan kaksivetoisella autolla nelivetoisten perässä, niin se on aina haastavaa. On tärkeää välttää rengasrikkoja, vaikka ne ovatkin hyvin mahdollisia.
Sardinian MM-ralli päättyy sunnuntaina. Ohjelmassa on yhteensä 20 erikoiskoetta.