Olympiaterminaalin edustan taksitolpalla on viikon päästä vain Helsingin Sataman sopimustaksikumppaneiden Taksi Helsingin ja Lähitaksin autoja. Viiden jälkeen kysyi Taksiliiton ja taksikuljettajien ajatuksia asiasta.
Suomen taksiliiton toimitusjohtaja Annukka Mickelsson pitää Olympiaterminaalin taksitolpan rajaamista vain Taksi Helsingin ja Lähitaksin autoille hyvänä liikkeenä.
– On tärkeintä, että Suomeen tulevat asiakkaat saavat luotettavan kyydin eteenpäin. Se on osa koko Suomen imagoa.
Mickelssonin mukaan vastaavia käytäntöjä on esimerkiksi Virossa, jossa laivalla matkustaville kerrotaan, mitä takseja maissa kannattaa käyttää.
– Se liittyy siihen, että kaupunkia tuntematon pääsee turvallisesti perille.
Myös taksinkuljettaja Juha Uski pitää uutta linjausta hyvänä.
– Nämä isot tolpat ovat yleensä tupanneet olemaan vähän kaoottisia.
Lue myös: Taksikuski Tapio ei enää ota asiakkaita Helsingin ehkä tunnetuimmalla taksitolpalla, koska uudet kollegat taistelevat asiakkaista jopa väkivalloin: "Villin lännen saluuna"
Taksinkuljettaja Mebo Joseph pohtii, mikä tekee juuri näiden yhtiöiden takseista luotettavan. Hänestä yhtiöperusteinen jako ei ole tasapuolinen muita kuljettajia kohtaan.
– Taksini on virallisessa järjestelmässä. Kuittini ovat siellä ja kaikki. Miksi minuun ei luoteta? Koska olen vain yksi mies?
Hän ennakoi, että käytäntö varata taksitolppa vain tietyille yhtiöille yleistyy.
– Se vaikuttaa ajan myötä kaikkiin paikkoihin, joissa on taksitolppa.
Vastaavanlainen järjestely on jo Länsiterminaali 2:ssa ja Katajanokan terminaalilla. Lisäksi Helsingin kaupunki aikoo kilpailuttaa asema-aukion taksitolpan taksit siten, että uusi toimintamalli olisi käytössä jo tänä kesänä.
3:43
Säännöt samanlaisiksi kaikille
Suomen Taksiliiton Mickelssonin mukaan taksien ongelmat keskittyvät suuriin kaupunkeihin.
– Suomessa on valtavasti tolppia, joissa on pelkästään luotettavia takseja.
Vuoden 2018 taksiuudistuksessa taksilupien määrä Mickelssonin mukaan kaksinkertaistui kaikista suurimmissa kaupungeissa, ja tämä loi mahdollisuuden harmaalle taloudelle.
– Alustatalouden tarjoamat mahdollisuudet olivat aluksi hiukan sekavat ja synnyttivät käyttäytymistä, joka ei ole suotavaa.
Suomen Taksiliitossa toivotaan ongelmien ratkaisemiseksi tasapuolista sääntelyä.
– Tällä hetkellä valvonta kohdistuu juuri heihin, jotka hoitavat asiansa, eikä välttämättä niihin, jotka satunnaisesti ottavat taksikuvun katolleen. Se tekee tästä maailmasta hyvin epäluotettavan.