Poliisilta synkkää tietoa ahdistelevista kuskeista – ministeriltä lupaus taksilain korjaamiseksi

Sekavaan taksibisnekseen haetaan nyt ensiapua rajaamalla taksitolppia vain isommille ja vakaille taksifirmoille. 

Taksialan ongelmat alkavat olla jo todella vakavia. Poliisi kertoi tällä viikolla MTV:n Rikospaikka-ohjelmassa, että etenkin ulkomaalaistaustaisten kuljettajien naisiin kohdistuva ahdistelu on lisääntynyt rajusti. Taksiliitto vaatii pikaisia muutoksia.

Pasilan aseman taksitolpalla on aurinkoisena arkipäivänä rauhallista. Muutama taksi odottaa kyytiä, ja melko nopeasti asiakkaita tuleekin. 

– Nyt ovat asiat täällä hyvin, hymyilee Helsingin Lähitaksin kuljettaja Mohamed Abdullahi.

Tripla-ostoskeskuksen ja aseman tolpalle saavat tulla enää Taksi Helsingin ja Lähitaksin autot. Näin päätti aluetta hallinnoiva kiinteistöyhtiö.

Vielä jokin aika sitten ahdas alue oli tupaten täynnä autoja, joiden luotettavuudesta ei voinut olla täysin varma. Pasilan aseman normiparkissa seisoo kuvauksemme aikana pari autoa, joilla ei ole pääsyä tolpalle.

Yhdessä autossa ei ole katon keltaista lamppua lukuun ottamatta mitään muuta taksitoimintaan viittaavaa. Ei taksamittaria, ei kuljettajan nimikylttiä, ei hinnastoa. Auton luo saapuu joukko nuoria miehiä kyselemään, miksi täällä kuvataan. Kun kerron ammattini ja juttuni aiheen, miehet hyppäävät nopeasti autoon ja ajavat pois.

"Menen konkurssiin, jos häädetään pois"

Pasilan Tripla-aseman kaltainen rajaus on käytössä myös satamissa. Lentoasemalla luotettavimmille firmoille on varattu omat kaistat. Niillä on pysyttävä, ja asiakas voi rauhassa valita autonsa itse.

– On ymmärrettävää, että lentokenttä ja kaupunki haluavat siivota sitä ensivaikutelmaa, kun maahan saapuu, miettii Taksiliiton toimitusjohtaja Annukka Mickelsson.

– Ok, että hyviä yrittäjiä pääsee näille tolpille, mutta heidän pitää maksaa tällaisesta järjestelystä. Siitä tulee lisäkuluja yrittäjälle, eikä näitä villejä takseja saada tällä kuriin.

Helsingin päärautatieaseman tolpalla pelataan yhä vapailla markkinoilla. Helsingin kaupunki suunnittelee tälle vilkkaalle tolpalle samankaltaista ratkaisua kuin Pasilassa kilpailuttamalla firmoja.

– Se on isojen firmojen propagandaa, huutaa kuljettaja autonsa ikkunasta.

Hän ei halua nimeään julki. Taksikenttä on tupaten täynnä autoja, liikettä ja asiakkaita on vähän. Pyydän kommentteja kuljettajilta. Ensin juuri kukaan ei halua sanoa mitään koska, "ei puhu suomea".

Mahamed Raaf haluaa puhua, suomeksi.

– Minä olen yrittäjä. Minulla on oma auto. Maksan veroni. Jos tänne kohta pääsevät vain isot firmat, minä menen konkurssiin. Poliisi käy täällä kolme – neljä kertaa vuodessa tarkistamassa lupamme. Ei täällä ole huijareita! huudahtaa Raaf.

Synkkää tietoa ahdistelusta

Helsingin poliisi kertoi viime keskiviikon MTV:n Rikospaikka-ohjelmassa todella ikävää tietoa. Kahden viime vuoden aikana poliisi on kirjannut noin 50 tapausta, joissa kuljettajat ovat ahdistelleen naismatkustajia. Kaikki tapaukset ovat ulkomaalaistaustaisten kuskien tekoja.

Ennen kohuttua silloisen liikenneministeri Anne Bernerin järjestämää taksilain muutosta (2018) poliisille ilmoitettiin vain muutama tapaus vuodessa, joissa kuljettaja olisi ahdistellut naismatkustajia. 

– Tapauksia ilmenee nyt uusissa nettisovellusten kautta tilattavissa takseissa, mutta myös vanhoissa vakaamissa firmoissa on kuskeja, jotka ovat syyllistyneet tällaisiin rikoksiin, kertoo Helsingin poliisin väkivaltarikosyksikön päällikkö Ritva Elomaa.

– Useimmat tekijät ovat Suomen kansalaisia, mutta juuriltaan ulkomaalaistaustaisia.

– Onhan tämä aivan karmeaa, huokaa Taksiliiton toimitusjohtaja Mickelsson.

– Missään nimessä en halua asettaa suomalaisia ja ulkomaalaistaustaisia kuljettajia vastakkain. Me tarvitsemme jatkossakin taksinkuljettajia ja alalle on aika vaikeaa löytää hyviä.

– Mutta jatkossa on ennakkoon selvitettävä, kuka on sopiva toimimaan tässä ammatissa. Tähän on saatava valvonta.

Laki muutettava ja äkkiä

Taksiliitto vaatii siksi lakiin nopeaa muutosta. Kuljettajien koulutus ja taksamittari on palautettava pakolliseksi. Bernerin laista nämä poistettiin kilpailun helpottamiseksi. 

Kuljettajien luotettavuuden lisäksi Mickelsson painottaa myös luotettavien autojen tunnistettavuutta. Taksiliitto vaatii takseille omia rekisterikilpiä, joita löytyy jo monista Euroopan maista.

– On saatava selkeä tunniste siihen, mitkä taksit ovat läpäisseet sellaisen tarkastuksen, että heitä voidaan kutsua ammattikuljettajiksi.

– Me ajamme lakiuudistukseen takseille omia värillisiä rekisterikilpiä. Keltainen valo katolla ei ole enää luotettavuuden merkki. Niitä voi ostaa vaikka Ali Babasta Kiinasta, hymähtää Mickelsson.

Ministeri: Pieleen meni, korjataan

Taksilaista vastaava ministeri Lulu Ranne (PS) lupaa MTV Uutisten haastattelussa, että muutos on tulossa pian  alan tervehdyttämiseksi.

Taksilupien määrää ei tänään rajoiteta lainkaan, mutta Rinteen mukaan jatkossa alalle ei voi päästä kuka tahansa.

– Vaatimustasoa, valvontaa ja viranomaisyhteistyötä parannetaan.

Lainmuutos on tarkoitus saada voimaan ensi vuonna. Myös perussuomalaiset olivat hyväksymässä vuoden 2018 taksiuudistuksen.

– Pieleen se meni ja nyt se korjataan niin, että meillä naisillakin on hyvä matkustaa takseissa, vakuuttaa Ranne.

Lue myös:

    Uusimmat