Taksiyrittäjät vaativat valvontaa – "Huijaaminen heijastuu koko toimialaan"

9:57img
Taksit kismittävät kuluttajia – tästä kaikesta pipo kiristää.
Julkaistu 20.07.2022 12:44

MTV UUTISET – STT – SARITA PIIPPONEN

Kuluttajaliittoon on tullut paljon yhteydenottoja vuonna 2018 villiksi länneksi muuttuneen taksialan ongelmien takia.

Yhteyttä otetaan palvelun saatavuudesta, hinnasta ja turvallisuudesta. Yhteyttä ovat ottaneet niin asiakkaat kuin kuljettajatkin. Ratkaisu vaatisi viranomaisvalvontaa.

Kuluttajaliiton pääsihteerin Juha Beurling-Pomoellin mukaan taksien heikko saatavuus, maaseutu ja turvattomuuden tunne hankaloittavat taksin saamista. Jopa 30 prosenttia puhelinyhteydenotoista on liittynyt taksialan ongelmiin.

– Taksia ei välttämättä saa ollenkaan tai sitten taksikyydin aikana koetaan turvattomuutta kun kuski ei välttämättä ole tiennyt jotain tunnettua kohdetta kaupungissa.

Beurling-Pomoellin mukaan nyt tehty kysely liittyy Kanta-Hämeen alueeseen, mutta varmasti paljon yhtäläisyyksiä on koko Suomessa. 

Taksiliiton toimitusjohtajan Timo Koskisen mukaan saatavuusongelma on ollut pinnalla jo pitkään. 

– Saatavuusongelma aivan suurimpia kaupunkeja lukuunottamatta on ollut yleinen keskustelunaihe. Toinen kysymys on, miten sen taksin saa.

Koskisen mukaan kuluttaja on hämmennyksen tilassa siitä, miten taksia käytetään, vaikka samat mallit ja yrittäjät ovat edelleen käytössä.

– Yksittäiset tapaukset ja julkisuudessa olleet negatiiviset asiat ovat laittaneet taksialan mullin mallin ja tämän vuoksi yksittäisten negatiivisten tapausten takia on alettu arkailla taksin käyttämistä.

Tämä heijastuu Koskisen mukaan myös tarjontaan ja sitä kautta taksien saatavuuteen.

Kuljettajilla suuri huoli toimeentulosta 

Koskisen mukaan taksinkuljettajat ovat itse toivoteen hankalaan tilanteeseen ratkaisuksi viranomaistvalvontaa. 

– Taksiyrittäjä saa toimeentulonsa ainoastaan kuluttajilta.

Esimerkiksi taksiyrittäjäkokeita tarjoavat yksityiset yrittäjäkouluttajat eikä niitä valvota. 

– Huijaaminen heijastuu koko toimialaan, Koskinen kertoo.

Yrittäjät ja kuljettajat ovat tehneet kansalaisaloitteen, jonka kaikki voivat käydä kirjoittamassa. 

Juttu jatkuu videon jälkeen.

1:04img

Suomen taksiliitto myöntää alan ongelmat: "Aivan kohtuuttomia hintoja".

Lue myös: Nestor Kello on ajanut sähkötaksia Lapissa jo yli kolme vuotta – "Hankaluuksia tulee siinä vaiheessa, kun..."

Beurling-Pomoellin mukaan ihmisillä on asuinpaikasta riippuen eriarvoinen asema, sillä esimerkiksi Helsinki-Vantaan lentoasema on suosittu väli, jossa hinnat eivät ole nousseet ja saatavuus on myös tällöin satavarmaa. 

– Mutta esimerkksi maaseudulle on tilattu taksi ja taksia ei välttämättä ole tullut ollenkaan. Todellisuudessa on siis kaksi äärilaittaa, missä kuluttajat elävät.

Koskisen mukaan taksiliitto pyrkii yhteistyöhön kuluttajaliiton kanssa, jotta maaseudulla ja haja-asutusseuduilla taksin saanti olisi taattu. Kuitenkin ongelma on Koskisen mukaan kilpailuoikeudellinen. 

– Aikaisemmin pienten paikkakuntien osalta taksiyrittäjät sopivat päivystyksestä, nyt se on kilpailuoikeudellisesti vaikeaa, sillä keskenään kilpailevat taksiyrittäjät eivät saa jakaa markkinoita.

Kilpailuviraston mukaan tämä olisi sallittua tietyillä edellytyksillä.

– Kilpailuvirasto tekee vain jälkikäteistä arviointia eikä ennakkoarviointia, Koskinen sanoo. 

Pienten paikkakuntien taksien täytyisi pystyä sopimaan päivystysvuoroista 

Pienten paikkakuntien taksien tulisi rohkeasti uskaltaa lähteä sopimaan päivystyksestä, sillä myös hankalat ajat kuten yöt, illat ja viikonloput täytyisi saada hoidettua, Koskinen sanoo. 

– Taksin kannattava aika on arkipäivät kello 7 ja 17 välillä ja yrittäjän täytyy yrittää löytää näiden aikojen puitteissa oma henkilökohtainen kannattava aika. 

Koskisen mukaan taksikuskien perimmäinen toive on, että viranomaisten puolelta tultaisiin vastaan ja taksialaa alettaisiin valvoa viranomaisten toimesta. 

– Taksiala vaatii lainsäädännön täsmentämistä, mutta lainsäädäntö on sellainen, että tilanteesta ei pystytä antamaan ennakkopäätöstä.

Lue myös: Uberista vuodetut dokumentit paljastaa: Tappokytkin, poliisin harhaanjohtamista sekä lobbauskampanjoita

Tuoreimmat aiheesta

Taksit