Hallituksen lakiluonnos taksiuudistuksesta on edennyt lausuntokierrokselle.
Lakiluonnos sisältää hallituksessa kiistaa aiheuttaneet vaatimukset, joiden mukaan kaikilla takseilla tulisi olla värilliset rekisterikilvet ja pakollisena taksamittarit.
STT:n tietojen mukaan hallituspuolueet ovat kuitenkin näistä asioista edelleen erimielisiä.
Yksimielistä poliittista sopua ei ole, vaan hallituspuolueiden on tarkoitus keskustella esityksestä uudelleen lausuntokierroksen jälkeen.
Asiasta päätettiin hallituksen kehysriihessä, joka pidettiin tiistaina ja keskiviikkona tällä viikolla.
Värillisiä kilpiä ja taksamittareita ovat kannattaneet erityisesti perussuomalaiset ja liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.).
Ajatuksena on helpottaa taksien tunnistettavuutta ja valvontaa.
Lakiluonnoksen mukaan taksit pitäisi siis rekisteröidä taksiliikenneluvan haltijalle ja liittää rekisterissä taksiliikennelupaan.
Takseille tulisi erillinen värillinen rekisterikilpi, ja rekisteritunnuksen perusteella voisi saada tietoonsa taksiluvan haltijan.
Taksamittarin pakollisuutta perustellaan sillä, että kyydeistä saataisiin kerättyä valvontaan tarvittavat tiedot.
Kokoomuksessa ollaan huolissaan siitä, miten vaatimukset vaikuttaisivat sovellustakseihin ja sitä kautta taksien määrään ja saatavuuteen tulevaisuudessa.
Lue myös: Helsingissä valvottiin takseja – ajopäiväkirjan pidossa yhä parannettavaa
Uusille 21 tunnin koulutus
Uudistuksen tarkoituksena parantaa kuljettajien ammattitaitoa, tehostaa valvontaa ja ehkäistä väärinkäytöksiä, kerrotaan liikenne- ja viestintäministeriön tiedotteessa.
Mainittujen muutosten lilsäksi taksiliikenneluvan ehtoja tiukennetaan ja koulutusta sekä kokeiden valvontaa tehostetaan.
Esimerkiksi uusille kuljettajille tulisi pakolliseksi 21 tunnin koulutus.
Jo alalla toimiville tulisi ajoluvan uusimisen yhteydessä seitsemän tunnin täydennyskoulutus. Ajoluvan saamisen esteeksi tulisi myös tiettyjä rikoksia.
Ministeri Ranne sanoo tiedotteessa, että muutosten tavoitteena on palauttaa turvalliset taksit teille.
– Työskentelemme ahkerasti sen eteen, että saamme luottamuksen palautettua koko taksialaan. Varmistamme, että säännöt ovat samat kaikille ja taksikyydit turvallisia ihan jokaiselle, sanoo Ranne.
Lausuntokierros päättyy kesäkuun alkupuolella. Hallituksen on tarkoitus antaa esitys eduskunnalle syksyllä niin, että lakimuutokset tulisivat voimaan vaiheittain vuoden 2026 alusta alkaen.
Lue myös: IS: Taksikuskit huijanneet ajolupia
Taksamittari ei nyt pakollinen
Taksamittari ei ole tällä hetkellä pakollinen, jos taksi käyttää vain kiinteää hinnoittelua. Kiinteä hinta voidaan sopia esimerkiksi sovelluksessa tai suullisesti taksitolpalla.
Taksamittaripakko ei merkitsisi kiinteistä hinnoista luopumista, mutta mittari keräisi tiedot kyydeistä.
Muun muassa Taksiliiton mukaan värillinen rekisterikilpi auttaisi huomattavasti asiakkaita valitsemaan lain edellytykset täyttävän taksin.
Esimerkiksi taksinvälitysyhtiö Boltin mielestä taksamittaripakko ja värilliset kilvet heikentäisivät taksien saatavuutta ja nostaisivat kyytien hintoja.
Hallitus haluaa kiristää taksialan sääntelyä siitä, kun taksialan kilpailu vapautettiin vuonna 2018 silloisen liikenne- ja viestintäministerin Anne Bernerin (kesk.) johdolla.