Heinäkuinen taksilain uudistus toi taksintilaukseen enemmän vaihtoehtoja ja myös entistä huokeampia hintoja.
Uusi taksilaki on lisännyt kilpailua taksiyrittäjien välillä, mikä on parantanut kuluttajan asemaa monin tavoin. Taksiyritykset tarjoavat entistä enemmän sovelluksia ja palveluja taksin tilaamiseen sekä myös hintojen vertailuun. Hinnoittelua on uudistettu, kertoo Taksi Helsingin toimitusjohtaja Jari Kantonen.
Taksilaki uudistui heinäkuussa 2018
- Heinäkuussa Suomi siirtyi tiukasti säännellystä järjestelmästä vapaaseen markkinajärjestelmään, jossa autojen määrää ei rajoiteta.
- Matkat voi myös uuden lain myötä hinnoitella vapaasti, kunhan asiakkaalle kertoo etukäteen hinnat ja hinnoitteluperusteet.
– Laskimme äskettäin lähtömaksun kaikkina vuorokaudenaikoina 3,90 euroon. Tämä on merkittävä muutos etenkin yöaikaan, jolloin lähtömaksu oli aiemmin yhdeksän euroa, Kantonen sanoo.
Taksi Helsingin toimitusjohtaja Jari Kantonen vastaa kysymyksiin taksiuudistuksen vaikutuksista, muun muassa siihen, miten voi varmistaa kyydin saamisen nopeasti.
1. Miten hintoja voi vertailla?
Koko maan taksihintojen vertailuun ei ole yhtä virallista sovellusta tai nettisivustoa, mutta esimerkiksi netissä on useita sivustoja, joissa hintoja on vertailtu alueellisesti sen hetkisten hintojen perusteella. Sivustoja löytää esimerkiksi googlaamalla: ”taksi hintavertailu (kaupungin nimi)”.
Taksi Helsingin kotisivuilla on oma hintalaskuri, kertoo Jari Kantonen.
– Asiakas voi selvittää hinta-arvion tietylle matkalle esimerkiksi välitysyhtiöiden kotisivuilta. Taksi Helsingin osalta se onnistuu esimerkiksi menemällä hintalaskuriin nettisivuillamme tai Taksi Helsinki -sovelluksella antamalla lähtö- ja määränpääosoitteen.
– Asiakas voi Taksi Helsinki -sovelluksella valita myös kiinteän hinnan, jolloin kyydin hinnan saa tietää sentilleen etukäteen. Silloin ei tule mitään yllätyksiä.
2. Miten voin varmistaa, että saan kyydin?
– Ruuhkaisimpina aikoina tai aamun aikaisina tunteina ennakkotilaus on kaikkein varmin tapa. Ennakkotilauksen voi tehdä Taksi Helsingin palvelukeskuksesta soittamalla numeroon 0100 0700 tai tilaamalla sen näppärästi Taksi Helsinki -sovelluksella. Taksi Helsingillä on 1 300 taksia pääkaupunkiseudulla, joten normaaliaikoina autoja kyllä riittää.
– Jos ei ole varma oman alueensa taksiyrittäjistä, voi taksin tilata myös Taksi Helsingin valtakunnallisella taksisovelluksella, Valopilkulla. Valopilkku palvelee yli 175 paikkakunnalla, ja sen kautta tavoittaa jopa 5 000 taksia. Palvelu toimii Suomen lisäksi myös Virossa Tallinnassa sekä Ruotsissa Haaparannassa. Sovellus antaa taksien tilauspuhelinnumerot alueittain eli taksin voi tilata myös puhelimella. Valopilkku-sovelluksella voi tehdä myös ennakkotilauksen.
– Pääkaupunkiseudulla Taksi Helsingin taksien saatavuutta voi katsoa Taksi Helsinki -sovelluksesta. Sovelluksessa on liikennevalot, jotka indikoivat taksin määrää ja saatavuutta. Vihreä valo tarkoittaa, että kyydin saa heti, keltainen tarkoittaa hetken odotusta ja punainen isompaa ruuhkaa.
– Taksi Helsinki tarjoaa sovellusta käyttäville VIP-asiakkailleen etua, jossa asiakas pääsee tilauksissa aina jonon ohi – myös ruuhka-aikana. VIP-asiakkaaksi pääsee matkustamalla kahden kuukauden aikana yli kymmenen kertaa Taksi Helsingillä. Tämä palvelu otettiin käyttöön muutama kuukausi sitten, ja siitä on tullut hyvää palautetta.
Taksi Helsinki
- Perustettu vuonna 1989
- Yrityksen omistavat 1249 helsinkiläistä taksiautoilijaa sekä Helsingin Taksiautoilijat ry
- Suomen isoin tilausvälitysyhtiö
- 9 miljoonaa asiakasta vuodessa
- Yli 1 300 taksia, noin 3 500 kuljettajaa
- Vuorokaudessa 25 000–30 000 kyytiä
- Nettisivut: www.taksihelsinki.fi
3. Mikä on heinäkuisen taksilain muutoksen jälkeen muuttunut eniten taksiyrittäjän näkökulmasta?
Uudistuksen jälkeen Suomi siirtyi tiukasta taksikontrollista vapaaseen markkinajärjestelmään, jossa autojen tai kuljettajien määrää ei rajoiteta. Matkat voi myös hinnoitella vapaasti, kunhan asiakkaalle kertoo hinnat ja perusteet etukäteen. Jari Kantonen sanoo kilpailun lisänneen joustavuutta.
– Kilpailua on tietysti enemmän, kun taksien määräsäätely poistui. Tämä tarkoittaa, että takseja voi tulla markkinoille rajattomasti, kun ennen taksilupien määrä oli säännelty.
– Myös asemapaikkaa koskevat säännökset muuttuivat, mikä tarkoittaa, että taksien toiminta-aluetta ei ole nykyisin rajoitettu. Taksi Helsingin taksit voivat esimerkiksi halutessaan toimia pääkaupunkiseudun lisäksi missä tahansa Suomessa.
4. Taksi Helsinki voi operoida entistä joustavammin myös muualla pääkaupunkiseudulla. Aiotteko poistaa nimestänne Helsinki-sanan?
– Aikomuksena ei ole muuttaa nimeä. Taksi Helsingin tutusta numerosta 0100 0700 saa takseja koko pääkaupunkiseudulla.
5. Millaista palautetta olette saaneet taksilain muutoksen jälkeen asiakkailta?
– Mitään palauteryöppyä ei ole tullut. Yksittäisiä kommentteja on tullut, sekä ruusuja että risuja. Palautetta on tullut muun muassa siitä, että ruuhka-aikana matka on ollut kalliimpi ja toisaalta lyhyet matkat ovat olleet edullisempia, mitä asiakas oli odottanut.
6. Miten olette vastanneet kiristyneeseen kilpailuun?
– Uudistimme hinnoittelumalliamme. Muutoksella haluamme madaltaa taksinkäytön kynnystä ja lisätä kaupunkilaisten liikkumisen vaihtoehtoja sekä sujuvuutta myös ruuhka-aikana esimerkiksi pienentämällä lähtömaksua.
– Otimme kanta-asiakasohjelman käyttöön Taksi Helsinki -sovellusasiakkaille. Kanta-asiakas nousee VIP-asiakkaaksi tilaamalla vähintään kymmenen kertaa kahden kuukauden aikana. Ruuhka-aikoina VIP-asiakas pääsee jonon ohi.
7. Onko lähiaikoina tulossa lisää uusia palveluita?
– Parannamme kanta-asiakasohjelmaamme saatujen palautteiden perusteella, samoin Taksi Helsingin tilaussovelluksia kehitetään toki jatkuvasti. Täysin uusista palveluista tiedotamme myöhemmin.