Laivavarustamo Tallink Silja aikoo ottaa käyttöön koronapassin Tukholman reiteillään joulukuun alusta alkaen. Suomessa lainsäädäntö ei vielä mahdollista vastaavaa menettelyä.
Koronapassi vaaditaan yli 18-vuotiailta matkustajilta, jotka astuvat laivan Tukholmasta, kertoo yhtiö tiedotteessa.
Yhtiö on päätynyt ratkaisuun hillitäkseen omalta osaltaan koronapandemian leviämistä.
– Aiemmin olemme noudattaneet tässä viranomaisten suosituksia, mutta nyt pandemian edetessä otamme tämän toimenpiteen käyttöön. Haluamme tarjota asiakkaillemme turvallisemman matkan sanoo Tallink Siljan toimitusjohtaja Ats Joorits.
Lähes 90 prosenttia Ruotsin viennistä kulkee meriteitse.
Tallink-konsernin laivoilla kulkee Itämerellä normaalin vuoden aikana noin 10 miljoonaa matkustajaa. Rahtia ja liikematkustajia kuljetetaan viiden Itämeren alueen pääkaupunkien ja neljän muun kohteen välillä.
Suomi on poikkeus
Tallink Siljan viestintäjohtaja Marika Nöjd kertoo, ettei koronapasseja kysytä vielä toistaiseksi Helsingin päässä.
Suomessa laki ei tällä hetkellä mahdollista sitä, että varustamot kysyisivät matkustajilta koronapassia.
– Toivoisimme että saisimme yhteisen käytännön kaikkiin maihin. Alkuviikosta aiomme selvittää, olisiko sitä jollakin tapaa mahdollista kysyä myös Suomen päässä, Nöjd sanoo.
Viron ja Ruotsin lainsäädäntö mahdollistaa koronapassin vaatimisen matkustajilta.
– Pitkin syksyä sitä on jo kysytty kaikilta Tallinnasta Tukholmaan meneviltä matkustajilta.
Tilausristeilyllä passia voidaan kysyä Suomessakin
Tilausristeilyjen matkanjärjestäjällä on oikeus kysyä koronapassia mutta Nöjd kertoo, ettei Tallinkilla ole oikeutta tehdä sitä varustamona. Helsinki-Tukholma -risteilyllä paikalla olleen MTV uutisten toimittajan mukaan passia onkin jo tänään kysytty tällaisella risteilyllä Helsingin päässä.
– Siellä on tänään ollut tällainen niin sanottu charter-risteily eli matkanjärjestäjän kokonaan vuokraama laiva. Silloin risteily on ikään kuin yksityisristeily ja järjestäjällä on mahdollisuus kysyä koronapassia halutessaan, Nöjd tarkentaa.
– Sitä on tehty tässä jo pitkin syksyä ja yleensä matkanjärjestäjä informoi siitä matkustajia, Nöjd lisää.