Suomeen saapui viime viikolla laivalla yli 6000 ammattikuljettajaa, joilta ei vaadittu koronatestiä – matkustajat hämillään, miten ja ketkä Suomeen pääsevät

Laivamatkustajat ovat olleet hämmentyneitä eri viranomaisten erilaista ohjeistuksista, joten Rajavartiolaitos on joutunut käännyttämään viime viikolla 90 ulkomaista matkustajaa, joilla ei ollut perustetta maahantulolle.

– Matkustajamäärät olivat tammikuussa 20 000, ennen kuin maahantuloon vaadittiin välttämätön syy. Ne putosivat viime viikolla entisestään 12 000:een. Rajavartiolaitos on jo kuukauden ajan valvonnut, että maahantulijoilla on välttämätön syy tulla Suomeen, kertoo satamarajatarkastusyksikön päällikkö Joona Castrén Rajavartiolaitoksesta.

Viime viikon tiistaista saakka laivayhtiöt ovat vaatineet matkustajilta negatiivista koronatestitulosta, joka saa olla korkeintaan 72 tuntia vanha. Varustamoille käy myös todistus sairastetusta koronataudista puolen vuoden sisällä.

Tallink Silja Oy:n viestintäjohtajan Marika Nöjdin mukaan eilen matkustajia oli 100 - 200 laivavuorosta riippuen ja tämä päivä näyttää hyvin samanlaiselta.

– Muutamasta kymmenestä sinne vajaaseen kahteensataan matkustajaan per laivavuoro. Megastarille mahtuu noin 3000 matkustajaa ja Starille noin 2800 matkustajaa, eli jos siellä on esim. 120 matkustajaa niin hyvin on tilaa pitää etäisyyksiä, toteaa Nöjd.

Nöjdin mukaan matkustajat ovat olleet hämillään, miten Suomeen pääsee ja millä ehdoilla – kuka vaatii mitäkin.

–  Virolaiset ovat ymmärtäneet niin, että negatiivisella koronatestituloksella Suomeen voivat tulla myös työmiehet ja vapaa-ajan matkustajat.

Ruotsin hallituksen päätöksellä kaikkien Ruotsiin saapuvien matkustajien on esitettävä enintään 48 tuntia vanha negatiivinen koronatestitulos maahan saapuessa.

Todistusta ei edellytetä kuitenkaan risteilymatkustajilta, jotka eivät ole käyneet maissa.

Välttämätön syy tulee olla

Rajavartiolaitoksen mukaan sallittuja maahantulon syitä on esimerkiksi työmatkaliikenteessä yhteiskunnan toiminnan kannalta ja huoltovarmuuskriittisten alojen työtehtävät sekä pakottavat perheasiat kuten lasten tapaaminen.

– Viime viikolla käännytettiin 90 matkustajaa, joka on merkittävästi suurempi määrä kuin aikaisempina viikkoina. Perusteena käännytyspäätöksille on kansanterveyden turvaaminen eli henkilön maahantulon syy ei ole välttämättömien syiden joukossa, valottaa Castrén.

Castrénin mukaan käännytyspäätös tehdään nopeasti, joten käännytettävät lähetetään jo saman päivän aikana takaisin laivalla Viroon varustamon laskuun.

– Me emme tarkasta koronatestitodistuksia vaan ainoastaan maahantulon perusteet. 

Testeja tehdään satamassa

Laivamatkustajia tuli Virosta ja Saksasta viime viikolla 12 000, joista lähes puolet on rahtiliikenteen kuljettajia, joilta ei vaadita koronatestiä. Osa heistä on käynyt silti testissä satamassa.

HUS:in näkemyksen mukaan rahtiliikenteen kuljettajat eivät ole kuitenkaan iso riski, koska he ovat suurimman osan yksin autossa.

Helsingin terveysviranomaiset keräävät matkustajien yhteystiedot, mutta joka kymmenes matkustaja kieltäytyy antamasta henkilötietojaan. 

Aikaisemmin testattavia oli noin 20-25 prosenttia saapuvista maksavista matkustajista.

– Jos matkustajamäärät palautuvat, täytyy prosessi suunnitella uudelleen. Nyt tämä toimii, koska matkustajamäärät ovat pienet. Jatkossa etukäteisen negatiivisen testituloksen tai varatun testiajan vaatimus tarvitaan, sillä ei voi ajatella, että isoja matkustajamääriä voitaisiin satamassa testata, sanoo Helsingin sote-toimialan terveys- ja päihdepalvelujen johtaja Leena Turpeinen.

Pakkotestaus turhaa?

Tallink Siljan mukaan aika ei aiemmin ollut kypsä,  että matkustajilta vaaditaan negatiivinen testitulos tai todistus sairastetusta koronataudista. Nyt tämä tehtiin THL:n suosituksesta.

– Tässä ikäänkuin tultiin vastaan viranomaisen tai terveysviranomaisen työtä ja tehdään sitä heidän toiveestaan, että meillehän varustamona ei tämä vaatimus kuulu, mutta toki yhteistyössä mietitään keinoja, miten pystytään matkailua avaamaan.

Nöjd pitää pakkotestausta jo turhana tässä tilanteessa.

– Pakkotestaus on toimenpide, jolla pystytään matkailua avaamaan jossain vaiheessa enemmänkin. Tällä hetkellä tuntuu, että on päällekkäisiä toimintoja eli vaaditaan se negatiivinen jo matkaan lähtiessä ja jos olisi vielä pakkotestaus satamassa, niin se tuntuu jo turhalta. Toki tässä on varmaan siirtymävaihe, että katsotaan mikä toimii hyvin ja mikä ei niin hyvin.

Tallink-Siljan mukaan laivahenkilökunnalla on todettu vuodessa kymmenkunta tartuntaa eikä 
matkustajienkaan suuria tartuntaryppäitä ole todettu alkaneen lähes tyhjinä seilaavilta laivoilta.

Nöjdin mukaan Viron lipun alla olevilla laivoilla on kaikilla maskipakko, mutta ketään voi väkivalloin pakottaa. Henkilökunta kyllä käyttää maskeja.

THL:n päivitetyissä matkustajaohjeissa suositellaan maahantulijoille omaehtoista karanteenia ja toista koronatestiä Suomessa kolmen päivän kuluttua.

Lue myös:

    Uusimmat