Matkustajamäärät kasvoivat viime vuonna huomattavasti edellisvuodesta. Varustamokonserni Tallink jatkaa kiipeämistään kohti koronapandemiaa edeltäneitä tuloksiaan.
Viime vuoden tulos nousi 13,9 miljoonaa euroa plussalle, kun vuotta aiemmin tulos oli 56,6 miljoonaa euroa miinuksella. Matkaa koronapandemiaa edeltäneen vuoden 2019 tulokseen on kuitenkin vielä: tuolloin koko vuoden tulos oli 49,7 miljoonaa euroa viivan paremmalla puolella.
Liikevaihto taas pongahti 771,4 miljoonaan euroon edellisvuoden 476,9 miljoonasta eurosta.
Myös matkustajamäärät jatkoivat kasvuaan. Tallinkin aluksilla matkusti viime vuonna lähes 5,5 miljoonaa ihmistä, kun vuotta aiemmin luku oli vajaat kolme miljoonaa.
Kuljetettujen rahtiyksiköiden määrä kasvoi 11 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.
Huima viimeinen vuosineljännes
Viimeinen vuosineljännes oli Tallinkille erittäin suotuisa.
Loppuvuoden liikevaihto otti harppauksen 203,7 miljoonaan euroon vuoden takaisesta 166,6 miljoonasta eurosta. Liiketulos puolestaan kasvoi jättimäisesti yli 2 500 prosenttia 23,5 miljoonaan euroon. Vuoden 2021 viimeisen vuosineljänneksen tulos oli tuoreimpaan lukuun verrattuna varsin vaatimaton 0,9 miljoonaa euroa.
Tallinkin matkustajamäärät nousivat kokonaisuudessaan loka–joulukuun aikana noin 15 prosenttia lähes 1,3 miljoonaan. Vuonna 2021 vastaava luku oli reilut 1,1 miljoonaa.
Loppuvuonna erityisesti Suomen ja Viron välisellä reitillä matkustajien määrä lisääntyi merkittävästi.
Vuoden kolmen viimeisen kuukauden aikana reitin matkustajamäärä oli 732 000, kun vuotta aiemmin vastaavana ajankohtana se oli 578 000. Uusi matkustaja-autolautta MyStar aloitti liikennöinnin Helsingin ja Tallinnan välillä joulukuun puolivälissä.
Elpymisen uskotaan jatkuvan tänä vuonna
Vaikka koronapandemian aiheuttamat matkustusrajoitukset vaikuttivat vielä hieman vuoden 2022 ensimmäisiin kuukausiin, ei pandemia suuremmin estänyt toipumistavoitteita vuonna 2022, Tallinkin tilinpäätöstiedotteessa sanotaan.
Sen sijaan sodan alkaminen Ukrainassa ja sitä seurannut taloudellinen sekä geopoliittinen turbulenssi aiheuttivat haasteita. Niistä huolimatta muun muassa yhtiön lipputulot, myynti laivoilla ja matkustajamäärät kasvoivat viime vuonna verrattuna kahteen edelliseen vuoteen.
Samanaikaisesti yhtiön kustannukset kuitenkin nousivat merkittävästi useilla eri osa-alueilla: polttoainekustannukset lähes kaksinkertaistuivat ja laivojen liikennöintikulut kasvoivat hieman yli 50 prosenttia.
Muuttuneessa maailmantilanteessa yhtiö vähensi matalasesongin pienempien matkustajamäärien riskejä muun muassa laivojen ulosvuokrauksilla. Laivoja vuokrattiin pakolaisten majoituskäyttöön Virossa ja Britanniassa sekä turvapaikanhakijoille Hollannissa.
Vaikka matkustajamäärien odotetaan edelleen elpyvän, yhtiön suunnitelmissa on jatkaa laivojen ulosvuokrauksia myös lähitulevaisuudessa.
– Olen edelleen toiveikas, että ydinliiketoimintamme jatkaa elpymistä koko vuoden 2023 ajan. Epäilemättä edessämme on haasteita myös tänä vuonna, mutta viimeiset kolme vuotta ovat olleet hyvin opettavaisia, konsernin toimitusjohtaja Paavo Nogene sanoo tilinpäätöstiedotteessa.
Tallinkilla on yhteensä 15 alusta, ja se liikennöi Tallink- ja Silja Line -brändeillä useilla reiteillä. Konserni työllistää noin 5 500 ihmistä Suomessa, Virossa, Ruotsissa, Latviassa ja Saksassa.