Tallinnassa siirryttiin ilmaiseen joukkoliikenteeseen lähes neljä vuotta sitten. Toimenpidettä pidettiin itsevaltaisen keskustalaisen kaupunginjohtajan Edgar Savisaaren poliittisena temppuna kannatuksen nostattamiseksi.
Nyt Savisaar on siirretty syrjään kaupungin johdosta, mutta Tallinna haluaa silti jatkaa hanketta. Ilmainen joukkoliikenne tuo nimittäin roimasti rahaa kaupungille.
Helsingissä puolestaan kuukauden arvolippu maksaa 52,40 ja usean kunnan alueella toimiva seutulippu jo yli sata euroa. Helsingin seudun isojen joukkoliikennehankkeiden takia Helsingin seudun liikenne haluaisi nostaa hintoja huomattavasti inflaatiota nopeammin.
Tallinnassa ilmaisliikenne toi miljoonatulot
Siinä missä Helsingissä haluttaisiin nostaa joukkoliikenteen hintoja kustannusten kattamiseksi, Tallinnassa on tehty juuri päinvastoin. Ilmaislipuista huolimatta rahaa näyttää ropisevan kaupungin kassaan entistä enemmän.
Edelleen muiden kuin Tallinnan asukkaiden täytyy maksaa kaupungin liikenteen kuukausilipusta 23 euroa. Moni pitää summaa suurena, joten ihmiset ovat äänestäneet jaloillaan.
Vuoden 2013 alusta lähtien noin 25 000 naapurikuntiin rekisteröitynyttä ihmistä on rekisteröitynyt Tallinnan asukkaaksi ja nyt myös he ovat oikeutettuja ilmaisiin lippuihin. Asiasta kertoo brittiläinen The Guardian -lehti.
Ensimmäisenä käyttöönottovuotena uusiksi asukkaiksi rekisteröityi 10 000 ihmistä. Sittemmin tahti on hiipunut, ja tälle vuodelle ennustetaan 3000 - 4000 uutta rekisteröitymistä tallinnalaiseksi.
Verotulot siirtyvät naapurikunnista Tallinnaan
Kun jokaisen uuden asukkaan arvellaan tuovan kunnallisveroja vuosittain kaupunkiin noin tuhannen euron edestä, on Tallinnan ansaitsema lisäpotti nyt vuosittain yli 20 miljoonaa euroa.
Asukkaan ainoa kustannus on kahden euron vihreä kortti, joka täytyy ostaa yhden kerran. Tämän oston jälkeen matkat ovat ilmaisia.
Kuten arvata saattaa, veronmaksajiaan menettäneet naapurikunnat eivät ole yhtä innoissaan Tallinnan ilmaisista matkoista. Se ylimääräinen, minkä Tallinna ansaitsee, on pois naapurikuntien kassoista. Jos valtioiden välillä on niin sanottua verokilpailua, Tallinnan ja sen naapurikuntien välillä näyttää olevan kilpailu julkisista palveluista.
Tallinnan ilmaista bussiliikennettä on tutkittu hollantilaisessa teknillisessä yliopistossa. Apulaisprofessori Oded Cats kertoo brittiläisessä The Guardian-lehdessä, että hankkeen aikana kahdeksan prosenttia aiemmin autoa käyttäneistä on siirtynyt julkisen liikenteen käyttäjiksi.
Samaan aikaan autojen matka-ajat ovat kuitenkin pidentyneet 31 prosentilla, mikä tarkoittaa tutkijan mukaan, että uusia autoja on tullut runsaasti liikenteeseen.
Lähteet: The Guardian, Postimees, HSL