Red Bullin kilpailujohtaja Christian Horner ehdottaa C Moren haastattelussa, että kuljettajien sijasta tulisi rangaista talleja, jos moottorikiintiö kauden aikana ylitetään. Horner ilmoitti myös puoltavansa tallimääräyksiä.
MAINOS
F1-kausi suorana C Morella – Japanin GP viikonloppuna
Sunnuntai: Japanin GP klo 8.00, ennakkotunnelmat klo 7.00
Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Nykyään kuljettajille annetaan isoja lähtöruuturangaistuksia, jos voimayksikön osia tai vaihdelaatikoita vaihdetaan yli kiintiöiden. Hornerin mielestä rangaistuksia voisi ennemminkin antaa talleille esimerkiksi merkkimestaruuspisteitä vähentämällä.
– Mielestäni ei ole oikein rangaista kuljettajaa. Moottoriongelmat eivät ole hänen syytään. Ehkä talleilta voisi ottaa rangaistukseksi merkkimestaruuspisteitä. Se olisi parempi ratkaisu kuin tehdä kuljettajasta suurin häviäjä, Horner sanoi.
Viime viikonloppuna ajetun Sotshin kisan aika-ajoissa nähtiin todellinen farssi, kun toisessa ajojaksossa viisi kuljettajaa jätti kierroksensa ajamatta. Syynä oli lähtöruuturangaistuksista seurannut taktikointi.
Horner painottaa, etteivät moiset farssit ole F1:n julkisuuskuvalle hyväksi.
– Ihmiset seuraavat tv:stä kuljettajia. Jos kuljettajat eivät voi ottaa sessioihin, tai jättävät kierroksia taktisista syistä ajamatta, ei se ole hyvä asia, Horner sanoi.
F1-faneja ovat kuohuttaneet myös tallimääräykset. Sotshissa Valtteri Bottas menetti voittonsa Lewis Hamiltonille tallimääräyksellä.
Hornerin mielestä tallimääräykset ovat perusteltuja.
– Tallimääräykset ovat osa Formula ykkösiä, joka on joukkueurheilua. Täytyy muistaa, että kuljettajat ovat osana tiimiä. Täällä taistellaan kuljettajien ja valmistajien mestaruuksista, hän ilmoittaa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Horneria hieman hämmästyttää, että Mercedeksen tallimääräyksestä nousi niinkin kova kohu. Eihän Bottaksella ole enää mahdollisuuksia ajajien mestaruuteen.
– Kuljettajien tavoitteiden ja suunnitelmien pitäisi olla selvillä ennen kuin kisaan lähdetään. Kuvittelin, että niiden piti olla viime viikonloppuna selvillä, mutta niin ei näyttänyt olevan, Horner hämmästelee.
– Päätös oli hyvä. Toteuttaminen ei. Jos ymmärsin oikein, niin päätöksestä ei oltu keskusteltu, tarkentaa Horner kantaansa Mercedeksen ratkaisusta.
Hornerin mukaan tulisi ymmärtää, että tiiminä tehdään töitä ja kuljettajat ovat vain osa kokonaisuutta.
– Joukkueurheilusta on kyse ja meidän tiimissämme on esimerkiksi noin 800 muutakin työntekijää. Kuljettajat ovat tietysti valokeilassa, mutta panostus on yhteinen koko tiimillä.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.