Lewis Hamilton haluaisi vaihtaa Venäjän GP:n näyttämön Sotshin F1-radan ajosuunnan. Mercedeksen brittitähden mielestä tämä lisäisi radan kilpailuominaisuuksia.
Hamiltonin muutoshalut eivät kumpua menestymättömyydestä, sillä hän on voittanut viidestä Sotshissa ajetusta Venäjän GP:stä kolme.
Viime vuoden voitto tuli kuitenkin Valtteri Bottaksen avustuksella, kun Mercedes komensi Bottaksen päästämään Hamiltonin edelleen. Rata on ollut Bottaksen mieleen, sillä hän nappasi siellä F1-uransa ensimmäisen voiton huhtikuussa 2017.
LUE MYÖS: Lewis Hamilton hämmästelee puheita uudesta Valtteri Bottaksesta – "Nyt hänellä on vain parta"
Hamilton pitää Sotshin rataa kauniina yksittäisellä kierroksella, mutta "kilpa-ajon suhteen heikkona".
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Bahrainin GP suorana 29.-31.3.
Pe: 1. harjoitukset klo 12.55,
2. harjoitukset klo 16.55
La: 3. harjoitukset klo 13.55, aika-ajot klo 16.55, ennakkotunnelmat klo 16.00
Su: Bahrainin GP klo 18.10, ennakkotunnelmat klo 17.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa!
– Suora on pitkä, mutta radan kaksi ensimmäistä sektoria on melko nopeita. Viimeisellä sektorilla takarenkaat ovat niin kuumat, että edellä olevan auton seuraaminen on mahdotonta, joten et voi päästä edes lähelle yrittämään ohitusta, Hamilton kommentoi motorsport.comin mukaan.
Hamilton oli omien sanojensa mukaan ehdottanut ajosuunnan kääntämistä jo viime vuonna kisan jälkeen.
– Jos rata ajettaisiin toiseen suuntaan, hidas osuus tulisi ensin ja sitten nopeat. En tiedä vaikuttaisiko tämä, mutta rataa pitäisi muuttaa kilpa-ajoon sopivammaksi.
Venäjän GP:n järjestämisestä vastaavan Rosgonkin toimitusjohtaja Aleksei Titov totesi motorsport.comille helmikuussa 2018, että muutoksista on keskusteltu, mutta ne toteutetaan aikaisintaan kauden 2018 kisan jälkeen.
Hamilton sanoo, että hän oli tehnyt maltillisemman muutosehdotuksen kilpailujohtaja Charlie Whitingille.
– Kysyin Charlielta, jos hän voisi siirtää DRS-aktivointikohdan aikaisemmaksi, sillä se saattaisi lisätä ohittamista. Tuolla radalla pitää olla 1,4 sekuntia nopeampi kuin edellä oleva auto ohittaakseen sen. Joillakin radoilla tämä marginaali on paljon pienempi, Hamilton perustelee.
Juttu jatkuu videon alla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Whitingin mukaan ehdotus tehtiin liian myöhäisessä vaiheessa, joten muutosta ei voitu toteuttaa. Whiting menehtyi yllättäen kauden avanneen Australian GP:n alla reilu viikko sitten.
Hamiltonin ehdotus ajosuunnan muuttamisesta vaatisi valtavia logistisia ratkaisuja muun muassa kanttareiden, turvakaiteiden ja turva-alueiden suhteen. Lisäksi se vaatisi kansainvälisen autoliiton FIA:n hyväksynnän, ja muutoksesta pitäisi tehdä pysyvä. Yhtäkään kansainvälisten MM-sarjojen osakilpailua ei käydä tänä vuonna radalla, jonka ajosuunta on käännetty väliaikaisesti.