Sähköautojen lisääntyessä niiden lataustakin täytyy alkaa suunnitella taloyhtiöissä. Trafin mukaan monissa talonyhtiöissä päätöstä latauspisteiden rakentamisesta on kuitenkin vielä lykätty.
Trafi suosittaakin, että taloyhtiöissä ensimmäisen latauspisteen rakentamispäätös kannattaa tehdä yhtiökokouksessa.
Syyskuun lopulla Suomessa oli Trafin mukaan ladattavia henkilöautoja lähes kuusi tuhatta kappaletta. Erityisesti lataushybridien myynti on tällä hetkellä voimakkaassa kasvussa. Lataushybridejä on Suomessa lähes 4600 ja täyssähköautoja 1289.
– On hienoa, että ladattavien ja muiden vaihtoehtoisia käyttövoimia käyttävien autojen määrä on kasvussa. Samalla kasvaa tarve myös yksityisiin latauspisteisiin, jotta sähköinen liikenne toimisi jouhevasti. Onkin tärkeä kartoittaa eri keinoja, miten sähköautojen latauspisteiden rakentamista voidaan edistää ja samalla kertoa ihan konkreettisia asioita sähköauton käytöstä, sanoo Trafin johtava asiantuntija Katja Lohko-Soner Motiva Oy:n tiedotteessa.
Nykyisen lain mukaan yhtiökokous voi valtuuttaa hallituksen antamaan luvan niille, jotka haluavat rakentaa yksittäisen latauspisteen omalla kustannuksellaan. Yhdenvertaisen kohtelun varmistamiseksi kaikilta osakkailta on kuitenkin kysyttävä halukkuutta yhteislatauspisteen rakentamiseen.
Espoolainen talonyhtiö edelläkävijä
Vuonna 2015 Espoossa sijaitsevaan taloyhtiöön päätettiin rakentaa sähköautojen latausmahdollisuus taloyhtiön kolmellekymmenelle autopaikalle.
Taloyhtiön hallitus alkoi selvittää sekä juridisia että teknillisiä asioita liittyen latauspisteen rakentamiseen. Koska lataaminen vie paljon energiaa, täytyi selvittää, paljonko vapaata tehoa oli saatavilla jo olemassa olevasta sähköpääkeskuksesta.
Virtaa arvioitiin riittävän 10─15 auton käyttöön niin sanotulla hitaalla latauksella. Hallitus kuitenkin totesi, että paras ratkaisu olisi viedä kaapeli samalla kertaa kaikille autopaikoille.
– Vetoomus kohdistettiin kaikille omistajille argumentilla, että kyseessä ei ole rahan kulutus, vaan investointi asunnon arvoon. Lopputulos oli, että kaikki osakkaat osallistuivat asennuskustannuksiin ja kymmenelle paikalle asennettiin lataustolppa samassa yhteydessä, taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja Mauri Rantanen kertoo.
Investointi on tullut jo tarpeeseen, sillä taloyhtiössä on tällä hetkellä kolme ladattavaa autoa. Yhden latauspisteen osakkeen hinta on 500 euroa ja sähkömaksu määräytyy tolppakohtaisen mittarin ja kulutuksen mukaan. Investointi latauspisteisiin maksoi talonyhtiöille 10 000 euroa.
***
2:04