Liikenteessä näkyy jatkuvasti yhä enemmän sähkö- ja hybridiautoja. Ladattavan auton ostamista saattaa kuitenkin jarruttaa kysymys siitä, miten auton saa kotona ladattua.
Valtion kunnianhimoiset sähköautoilutavoitteet eivät voi toteutua, ellei taloyhtiöihin saada latauspisteitä. Taloyhtiöistä ollaankin asian tiimoilta päivittäin yhteydessä Kiinteistöliittoon.
Liiton neuvontalakimies Tapio Haltian mukaan suuremmilta kiistoilta ollaan toistaiseksi vältytty, mutta välillä törmätään siihen, että joissakin taloyhtiöissä ei haluta tarttua aiheeseen, jos vain muutamalla asukkaalla on tarve sähköauton lataukselle.
– Se ajattelumalli, että lataustarve voidaan tyydyttää perustamalla yksi tai kaksi tehokkaampaa latauspistettä taloyhtiöön on ehkä hieman vanhentunut. Käytäntö on osoittanut, että sähköllä kulkevat autot halutaan ladata sellaisella parkkipaikalla, jossa auto muutenkin seisoo.
Lue myös: Sähköautoilu yleistyy Suomessa hitaammin kuin muissa Pohjoismaissa – "Jos rahasta ei ole kiinni..."
Mitä sähköauton lataus maksaa tulevaisuudessa? Tähän ei S-ryhmällä ja Nesteellä ole vielä vastausta
Sähköautojen latauspisteiden asennuskustannuksissa valtavia eroja – pienelle taloyhtiölle 9 000 euron yksikköhinta, jättihankkeessa 430 euroa
Kustannukset ja päätöksenteko kiinnostavat
Taloyhtiöitä kiinnostaakin nyt, miten sähköautojen latausasioiden kanssa tulisi edetä. Yleisimmät kysymykset koskevat päätöksentekoa ja kustannusten jakoa.
Pyysimme Haltiaa vastaamaan kolmeen taloyhtiöitä mietityttävään kysymykseen.
Kuka maksaa taloyhtiössä sähköauton latauspistokkeen?
Tämä riippuu taloyhtiön tilanteesta. Asiaan vaikuttaa muun muassa se, kenelle autopaikat kuuluvat; taloyhtiölle vai osakkeen omistajille.
Lisäksi tulee huomioida, miten sähköistys voidaan toteuttaa. Tuleeko sähkö huoneiston sähkömittarin takaa, jolloin lasku menee suoraan asukkaalle vai meneekö se yhtiön mittarista, jolloin kulut täytyy periä käyttäjältä muutoin.
Hyvänä lähtökohtana olisi toki se, että kustannukset kohdentuvat niille, jotka uudistuksesta hyötyvät.
Onko taloyhtiöllä velvollisuus toteuttaa sähköauton latauspaikka?
Ei ole. Lain mukaan velvollisuus latauspistevalmiuden toteuttamiseen on vain huomattavan laajamittaisten korjaushankkeiden yhteydessä.
Esimerkiksi perinteinen putkiremontti ei välttämättä laukaise tätä velvoitetta. Velvollisuus voisi toteutua esimerkiksi silloin, kun lähdetään uusimaan samanaikaisesti vähän kaikkea: putket, sähköt ja piha. Silloinkin kyse olisi vain kaapelireittien teosta, ei käytössä olevista aktiivisista latauspistokkeista.
Voiko sähköautoa ladata moottorilämmitykseen tarkoitetusta pistorasiasta?
Olennaista on sähköturvallisuudesta huolehtiminen. Aina täytyy varmistua siitä, että käytettävät komponentit kestävät pitkäkestoista kuormitusta.
Sähköautoissa ei ole sen suurempaa paloriskiä kuin muissakaan autoissa, mutta vaikka vika ei suoranaisesti tulisi autoon sähköauton lataaminen tarkoitukseen soveltumattomasta pistorasiasta voi tehdä vaurioita talon sisällä. Esimerkiksi pistorasia voi sulaa ja mennä oikosulkuun tai kaapeli lämmetä liikaa ja aiheuttaa tulipalon.
Ensisijaisesti jokainen vastaa itse toiminnastaan, mutta taloyhtiöllä on myös vastuu kiinteistön turvallisuudesta.