Pidempään jatkunut talouden taantuma ja yleinen epävarmuus maailmassa näkyvät vakuutusyhtiöissä lisääntyneinä vakuutuspetosyrityksinä, kertoo POP Vakuutus tiedotteessaan.
Yleisimpiä petosyrityksiä ovat tapaukset, jossa vakuutus yritetään ottaa vahingon sattumisen jälkeen, kertoo POP vakuutuksen tutkintapäällikkö Paavo Niemelä tiedotteessa. Niemelä kertoo tietävänsä myös joitakin tapauksia, jossa vakuutus on ostettu kolaripaikalla.
– Vahinkoilmoituksista saatavan datan avulla pystymme selvittämään, milloin vahinko on oikeasti tapahtunut. Jos käy ilmi, että vakuutus on otettu vahinkotapahtuman jälkeen, ei vahinko ole kyseisestä vakuutuksesta korvattava, Niemelä kertoo.
POP vakuutuksen tutkintapäällikön mukaan olevan se, että kaupungeissa asuvat ja nuoret henkilöt laativat enemmän elektroniikkaan ja käyttötavaraan kohdistuvia tekaistuja ilmoituksia.
Iäkkäämmät ja maaseudulla asuvat tekevät hieman enemmän ajoneuvoihin liittyviä huijauksia.
Hoitojonot näkyvät myös
Henkilövakuutuksiin kohdistuvissa huijausyrityksissä trendinä näkyy se, että vammoja ja tapaturmia ei haluttaisi hoidattaa julkisella puolella ja hoito pyritään saamaan yksityiseltä puolelta.
Yksityinen terveydenhuolto houkuttelee monia ihmisiä nopeamman hoitoon pääsyn vuoksi.
– Voidaan esimerkiksi yrittää vääristellä terveysongelmia ja antaa virheellisiä tietoja vakuutusyhtiölle. Julkisen terveydenhuollon jonot ja huoli omasta terveydestä saa ihmiset yrittämään joskus aika epätoivoisiakin yrityksiä, Niemelä sanoo.
Väärät perusteet nostavat hintoja
Niemelä toteaa, että vakuutuspetoksen yrittäminen on vakava rikkomus. Se vaarantaa vakuutusyhtiön toimintaa ja syö vakuutusjärjestelmän luotettavuutta.
Väärin perustein maksetut korvaukset nostavat myös kaikkien, myös rehellisten asiakkaiden, vakuutusten keskihintoja. Vakuutuspetoksen yrityksistä tehdään aina rikosilmoitus.
– Vakuutuspetoksen yritys voi pelkästään johtaa siihen, että henkilö ei enää saa vakuutusta mistään vakuutusyhtiöstä, Niemelä muistuttaa.