Pitkän uran Yleisradion taloustoimittajana tehnyt Seppo Konttinen sanoo, että elintarvikkeiden "kotimaisuus" saattaa olla pelkkä markkinointikikka.
– Ainakaan vielä vuosi sitten ei tiennyt yhtään, missä maassa tuote oli valmistettu. Saatetaan tuoda lihaa Brasiliasta ja siipikarjaa Thaimaasta, käsitellä se täällä ja lyödä päälle Joutsenmerkki, Seppo Konttinen sanoo.
Konttisen mielestä tuotteita mainostetaan kotimaisina, vaikka niiden alkuperämaasta ei olisi tietoa.
– Oma lukunsa ovat myös kauppojen omat tuotemerkit, kuten Rainbow, Extra ja Pirkka. Vaikka tuote olisi pakattu Suomessa, on vaikea tietää, mistä raaka-aineet ovat peräisin.
– Myös joidenkin leipomotuotteiden, kuten pullien, taikina tehdään Tallinnassa ja tuodaan tänne vain leivottavaksi, Konttinen sanoo.
Studio55.fi/Piia Simola
Tässä syylliset: Sinunkin joulupöytäsi ruokalasku on kallis
Taloustoimittaja: Kaupan keskittyminen myös kuluttajien itsensä syytä