Tältä näyttää MM-rallin hurja kummitustunneli: "Saa olla rönttiä, että tuohon tulee kaasu pohjassa"

URH-RALLI-KOOSTE-M6-221110_frame_8001
Julkaistu 10.11.2022 17:30
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

MM-rallikuljettajat povasivat kauden päättävästä Japanin osakilpailusta Dirtfish-sivuston haastattelussa jopa vaikeinta asfalttirallia koskaan. Olosuhteet Japanissa ovatkin joiltain osin ennennäkemättömiä.

LUE MYÖS: Japanin MM-ralli avattiin testierikoiskokeella – edessä oleva haaste on jotain ihan muuta

LUE MYÖS: Toyota-pomo Jari-Matti Latvala lataa suoraan Ott Tänakista: "Tuhoaisimme tämän lajin"

Ensimmäisen kerran yli kymmeneen vuoteen MM-sarjassa mukana oleva ralli ajetaan eri teillä kuin aiemmin, jolloin ajettiin vieläpä soralla.

Hyundain Ott Tänakin mukaan jotkut osuudet ovat hitaampia kuin aikanaan Kyproksen erittäin rajuilla sorateillä.

– Jokaisena päivänä ajetaan jokin pätkä, joka on poikkeuksellisen vaikea. On pätkiä, jotka ovat mukavia ja jouheita, mutta sitten on niitä, jotka ovat erittäin hitaita ja teknisiä ja joissa pito vaihtelee suuresti. Osaa teistä ei ole edes käytetty pitkään aikaan, Tänak sanoi Dirtfishille.

– Tie ei monin paikoin ole juuri autoa leveämpää. Jo nuotituksessa oli vaikeaa – ei niinkään autolle vaan kuljettajalle. Keskittymiseltä ja nuoteilta vaaditaan paljon. Jos sääolosuhteet pysyvät tasaisina, meidän pitäisi kyllä selvitä tästä, mutta jos tai kun alkaa sataa, kaikki muuttuu erittäin vaikeaksi.

Ennakkoon kenties eniten on puhuttanut perjantain ensimmäisellä pätkällä odottava Isegamin tunneli, josta rallin toinen erikoiskoe on myös saanut nimensä.

Kyseessä on koko rallin pisin pikataival (23,29 km), ja tunneliin sukelletaan reilun 14 kilometrin kohdalla. Vaikeaksi tunnelissa ajamisen tekee se, että vaikka tunneli ei alun perinkään ole järin leveä, se kapenee useampaan kertaan.

Vuonna 1897 rakennettuun tunneliin liittyy paikallisten keskuudessa lukuisia tarinoita. Siellä kerrotaan kummittelevan.

Eri verkkosivuilta löytyy tarinoita, joiden mukaan ihmisiä alkaa ahdistaa tunnelin lähellä ja sähkölaitteet eivät enää toimi kunnolla. Eräs tarina kertoo, että kameran linssin läpi tunneliin katsoessa voi nähdä kahden hahmon varjot. Niiden kerrotaan olevan syyskuussa 1959 Japaniin iskeneen supertaifuunin uhriksi joutuneita lapsia. Paikalliset puhuvat myös tulvassa hukkuneesta  "valkoisiin pukeutuneesta naisesta".

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli