Rekonstruktion avulla havainnollistettiin sitä, kuinka hyvä näkyvyys ja kuuluvuus raiteilla liikkuvalle junalle kuorma-auton ohjaamosta on ollut.
Rekonstruktion aikana oikeuden jäsenet istuivat kuorma-autossa lähellä tasoristeystä.
Yksi Suomen vaarallisimmista tasoristeyksistä
Raaseporin Skogbyn tasoristeys on yksi Suomen vaarallisimmista tasoristeyksistä. Tasoristeyksessä ei ole puomeja eikä valoja.
Lisäksi onnettomuushetkellä näkyvyys oli heikko sekä satoi lunta. Kyseisenä aamuna voimassa oli huonon ajokelin varoitus.
Rekonstruktio tehty jo kaksi kertaa
Ensimmäinen rekonstruktio suoritettiin jo onnettomuuspäivänä. Rekonstruktion avulla tutkittiin sitä, miten hyvin kuorma-auton ohjaamosta pystyi näkemään ulos.
Poliisin mukaan kuljettajalla ei ollut mahdollisuutta nähdä junaa omalta paikaltaan.
Syytetyn miehen asianajaja on kertonut, että edes apukuskin paikalla oikeassa reunassa istunut mies ei nähnyt saapuvaa junaa.
Tasoristeys suljettiin autoilta syksyllä 2017
Skogbyn tasoristeys suljettiin lähes heti onnettomuuden jälkeen autoilta. STT:n saamien tietojen mukaan tasoristeys on tarkoitus sulkea autoilta lopullisesti.
Katso aiemmin tänään suoritettu rekonstruktio yllä olevalta videolta.