Vaikka talvirengaskausi on jo kaukana, asettaa säiden vaihtelu haasteita ja yllätyksiä liikenteeseen. Talvirenkaita tulee lainsäädännön mukaan käyttää joulukuun alusta helmikuun loppuun, mutta miten tulisi toimia, kun lunta tulee vielä vappuna?
Vakuutusyhtiöt ja poliisi suhtautuvat kesärenkailla ajamiseen kuten laki määrää. Mikäli kesärenkaat ovat säännösten mukaiset, eli niissä on tarpeeksi kulutuspintaa, saa liikenteeseen lähteä lumellakin. Kuljettajan arvioitavaksi jää se, miten järkevää liikenteeseen on lähteä ja miten siellä tulee toimia. Nastarenkailla ajamiseen poliisi puolestaan suhtautuu tapauskohtaisesti ja sakon kirjoittamiseksi tilanteen pitää olla kiistaton. Kitkarengas antaa liukumaa renkaanvaihtoon, mutta on hyvä muistaa, että ne ovat suunniteltu ja tarkoitettu ensisijaisesti talvikäyttöön.
Syksyn ja talven liukkaat kelit tuntuvat yllättävän suomalaiset joka vuosi. Lisäyllätyksiä satelee lisäksi pitkin vuotta, kuten vapuksi saapunut lumisadealue. Vaihtelevat keliolosuhteet lisäävät myös liikenteen onnettomuusriskejä. Onnettomuusriskin onkin havaittu olevan sitä suurempi, mitä harvinaisempi keli on kyseessä.
Paras tapa toimia haastavassa kelissä on ennakointi. Oikea tilannenopeus ja riittävä turvaväli muihin tienkäyttäjiin antavat pelivaraa haastavissakin tilanteissa. Vaikka kesänopeudet sallivat nostaa nopeutta, liukkauden vaatima jarrutusmatkan kasvu kannattaa muistaa. Kesärenkailla auton hallinta lumisella tiellä on myös haastavaa. Listasimme muistisäännöt yllätyksien varalle.
Varaudu
Tarkista sääennuste ennakkoon ja varaudu matkaan riittävällä ajalla. Reittivalintaa voi myös suunnitella uudestaan, vaihtaa kulkumuotoa tai siirtää matkantekoa.
Säätele nopeutta ja vältä urissa ajoa
Haastavissakin ajo-olosuhteissa pärjää paremmin, kun muistaa pitää kunnollisen turvavälin ja järkevän nopeuden. Varmimmin vältät liirtoon joutumisen alentamalla nopeuttasi ja välttämällä ajoa veden täyttämissä urissa.
Tiedosta virheliikkeiden vaikutus
Pitävällä kelillä kuljettaja saa anteeksi monia tekemiään virheliikkeitä, kun taas liukkaalla alustalla kuljettajan virheelliset arviot kostautuvat välittömästi. Asennoituminen auton poikkeavaan käyttäytymiseen saattaa auttaa. Jos auto lähtee liukumaan, vältä voimakkaita ohjausliikkeitä, paina kytkin pohjaan ja anna vauhdin laskea.
Tarkkaile tilannetta
Liukkaimmillaan tie on lämpötilan ollessa lähellä nollaa. Pitävyys voi vaihdella suuresti lyhyelläkin matkalla. Tarkkaavaisuutta vaaditaan varsinkin kaarteissa, ettei auto joudu sivuluisuun.
Tunnista vesiliirron uhka
Jos tiellä on paljon vettä, rengas saattaa nousta irti tiestä vesipatjan päälle. Vesiliirrossa autoa ei voi ohjata, koska renkaat eivät enää ole kiinni tiessä. Lumisohjossa auto voi joutua myös sohjoliirtoon, jopa herkemmin kuin sateella vesiliirtoon. Liirtotilanteissa pätee sama toimintaohje: paina kytkin pohjaan, anna vauhdin laskea ja vältä voimakkaita ohjausliikkeitä.
Vältä lukkojarrutuksia
Jos ajat vanhemmalla, ABS-jarruttomalla autolla, vältä lukkojarrutusta. Pyörien ollessa lukossa autoa ei voi ohjata, vaan se ohjautuu tien kaltevuuden mukaisesti ja voi pahimmassa tapauksessa ajautua vastaan tulevien puolelle.
Vältä ohituksia
Huonolla kelillä ohituksia kannattaa välttää. Varomattomat ohitukset voivat liukkailla johtaa ajoneuvon hallinnan menetykseen, joka useimmiten tapahtuu kuljettajan palatessa omalle kaistalle ohituksen jälkeen.
Kuva: Mia Pelttari