Fernando Alonson päästäminen F1-kauden ohessa WEC-sarjan kestävyyskisoihin on merkki McLaren-tallin epäammattimaisesta johtamisesta, sanoo C Moren F1-selostaja Niki Juusela, joka ei usko tiimin nousevan vielä takaisin suurten tallien joukkoon.
MAINOS
F1-testit päivittäin
C Morella!C More näyttää kaikkien kahdeksan testipäivän huippuhetket (26.2.-1.3. sekä 6.3.-9.3.) klo 22.45.
Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!
Juusela ennakoi MTV Sportille maanantaina 26. helmikuuta käynnistyvien talvitestien kuumimpia puheenaiheita.
Perinteikäs McLaren vaihtaa alkavalla kaudella moottorivalmistajansa Hondasta Renaultiin. Fernando Alonso puhui jo viime kaudella, että McLarenin autolla ajettaisiin palkintopallille paremmalla voimayksiköllä. Palaako siis McLaren takaisin huipulle?
– Se onkin hyvä kysymys. Yksi iso juttu on, että (toimitusjohtaja) Zak Brownilla on ollut kaksi vuotta aikaa hakea isoa yhteistyökumppania, ja hän ei ole siinä onnistunut. Mielestäni McLarenin aikakauden suurimpia epäonnistujia on Zak Brown kokonaisuudessaan, millä tavoin hän on huipputiimiä johtanut. Kaikki nyt huutaa tietenkin sen perään, että miten Renault lähtee viemään eteenpäin, ja ainakin alkusteppi tulee olemaan hyvä. Myös viime vuonna kaikki odottivat testien ensimmäisinä päivinä, miten Honda ja McLaren lähtevät viimeinen toimimaan. Veikkaan, että luotettavuus on paremmalla tasolla ja ainakin alkuun myös nopeus. Mutta se on aika mielenkiintoista nähdä sitten, että alkaako Toro Rosso vetää nopeampia kierroksia (Hondan moottoreilla) ja seisooko McLaren radan laidassa hyytyneenä. Veikkaan, että toimii ja suoritustaso tulee nousemaan jo testeissä, viime vuoteen verrattuna ainakin ja muutenkin.
McLarenin kyky rakentaa autonsa laitetaan ainakin testiin, kun tallia päästään suoraan vertaamaan samalla, toki TAG-Heueriksi brändätyllä Renault-moottorilla ajavaan Red Bulliin. Mikä on käsityksesi McLarenista tiiminä? Onko heille tällä hetkellä mahdollisuus rakentaa huippuluokan auto?
– Vähän ounastelen, että ei. En yhtään ihmettelisi, jos siellä omistajaportaassa jossain vaiheessa tapahtuu muutoksia, Zak Brownin asema alkaa jossain vaiheessa kautta horjua. Näytöt pitäisi tulla myös siellä johtajapuolella hieman paremmin, yksi on tämä sponsorin puuttuminen. Siellä on ollut aika paljon aikaa siihen touhuun. Voi olla, että siellä näkyy kaikenlaista muutakin McLarenin toiminnassa tämän kauden aikana. Se ei ole mielestäni terve signaali, että vaikka Alonsolla on hirveät ajohalut, niin hän ajaa silti Toyotalle, toiselle isolle autonvalmistajalle, kesken kautta kestävyysluokan koppiautoja. Mielestäni se on jo signaali siitä, että myöskään se sitoutuminen ei ole sadan prosentin luokkaa ykköskuljettajalla. Stoffel Vandoorne väläytteli jo viime kaudella ajoittain nopeuttaan, ja jos kehitystyö jatkuu…niin kuka sitten kantaa sen vastuun sekä tallin johdossa että kuljettajapuolella auton kehityksestä? Jonkunhan täytyisi aina olla se liideri. Mielestäni siitä koko touhusta puuttuu selkeä punainen lanka. Sen takia en esimerkiksi tykkää siitä, että Alonso lähtee ajamaan kisoja toisille autonvalmistajalle, se on vähän outoa.