Valtteri Bottaksen on oltava heti kauden alusta lähtien hereillä ja vastattava tallikaverinsa Lewis Hamiltonin vauhtiin osoittaakseen pärjäämisensä Mercedekselle, näkee C Moren F1-selostaja Niki Juusela.
MAINOS
F1-testit päivittäin
C Morella!C More näyttää kaikkien kahdeksan testipäivän huippuhetket (26.2.-1.3. sekä 6.3.-9.3.) klo 22.45.
Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!
Juusela ennakoi MTV Sportille maanantaina käynnistyneitä talvitestien kuumimpia puheenaiheita.
Valtteri Bottas lähtee nyt ensimmäistä kertaa Mercedeksellä kauteen autolla, johon on itse päässyt vaikuttamaan. Uskotko Valtterin pärjäävän nyt paremmin tallikaveriaan, nelinkertaista maailmanmestaria Lewis Hamiltonia vastaan?
– Veikkaan, että hän pärjää kyllä. Hamilton on vaan niin älyttömän hyvä, henkisesti vielä vahvempi kuin ehkä koskaan aikaisemmin ja hänelle sopii tuommoinen tallikaveri kuin Valtteri. Hereillä pitää vain olla alkukaudesta. Siinä on toinenkin asia, joka puoltaa sitä menestymisen pakkoa alkukaudesta: tässä ajetaan Bottaksen jatkosta Mercedeksellä vuodesta 2019 eteenpäin. Alkukaudesta pitää olla jo Mersun suuntaan sellainen signaali, että on voittava kuljettaja ja pystyy ihan tosissaan ajamaan tasapäin Hamiltonia vastaan. Ainakin näin olen tulkinnut kaikkea uutisointia ja tallin sisäisiä kommentteja. Neljä viisi ensimmäistä kisaa pitää pystyä osoittamaan, ettei Hamiltoniin ole paljon eroa.
Onko Valtteri valmis siihen?
– Pakko uskoa. Luulen, että kaikki on ainakin tehty sen eteen. Kaikki tietävät, miten paljon helpompi toiseen kauteen on lähteä, kun on saanut olla yhden kokonaisen kauden tallissa. Veikkaan, että hän on nopeampi. Valtteri on omien sanojensa mukaan oppinut paljon viime kaudesta siitä, miten sitä dataa käsitellään. Jossain vaiheessa hän sanoi, että ylianalysoi omaa ajoaan ja tallikaverinsa ajoa. Sitten kun hän siinä vähän rentoutuu, hän uskaltaa tehdä sitä omalla tyylillään. Veikkaan, että alkukaudesta nähdään vähän saman tyyppistä menoa kuin viime vuonna, mutta uskon, että ero on pienempi Hamiltoniin.
Valtterin viime kauden suurin ongelma oli hänelle hyvien ja huonojen ratojen välillä ollut suuri ero. Hän pystyi haastamaan Hamiltonin itselleen vahvemmilla radoilla, mutta hävisi todella paljon niillä heikommilla. Tähän on varmasti kiinnitetty paljon huomiota talven aikana?
– Tuo on hemmetin hyvä pointti siitä, että sitä ailahtelevuutta on aika paljon ja tietyt ratatyypitkin tuovat sen suorituskyvyn paremmin esiin kuin Hamiltonilla. Hän sanoi, että ainakin on paljon asioita ja dataa käyty läpi. Ratakohtaisten suoritustasojen heitto on yksilöity ja nostettu esille. On totta, että niissä oli paljon eroa.
Onko sinulle tullut talven aikana käsitystä siitä, mistä Bottaksen kesätauon jälkeinen tason putoaminen johtui?
– Olisikohan se kauden toinen puolisko sitten ollut tämmöistä "vaikean toisen kauden ongelmaa", jota joissakin palloilulajeissa nähdään, vaikka nyt puhutaankin yhdestä kokonaisesta kaudesta. Mutta kun kesätauon jälkeen tuli se pieni notkahdus, niin en ainakaan haluaisi uskoa siihen, että talli olisi suosinut Hamiltonia ja antanut hänelle edellytykset ajaa kovempaa. Se oli vain niin merkillinen, kun siinä oli se neljä viisi kisaa. Aika-ajoissakaan ei puolta sekuntia lähemmäs päässyt ja kisavauhdissakin oli hirveä ero. Paljon hän on painottanut sitä analysointia, ja että alkoi miettiä liikaa. Mutta minusta se autokin näytti vain niin paljon hitaammalta. Sen takia tällaiset salaliittoteoriatkin aina kumpuaa pintaan. Vaikea siihenkään uskoa.
Niin tuskin kyse oli ainakaan siitä, että Valtteri olisi käyttänyt kesätaukonsa jotenkin väärin...
– Ei missään nimessä käyttänyt kesätaukoa väärin. Hän on itsekin niin fiksu äijä ja kuitenkin aika kokenut jannu, ettei hän sorru tuollaisiin lapsellisuuksiin. Se on kyllä yksi iso juttu viime kaudesta, mikä on jäänyt mieleen ja jota on ihmetelty, kun selkeää vastausta siihen ei ole kellään.