Uuden tutkimuksen mukaan Instagram-kuvapalvelussa julkaistut otokset voivat kertoa käyttäjästä paljon enemmän kuin pelkästään sen, mitä he syövät aamupalaksi tai kuka heidän tuorein julkkisihastuksensa on.
Olivat kuvat sitten tarkkaan suunniteltuja tai hyvin spontaaneja, kuvat voivat paljastaa käyttäjistä enemmän kuin he osaavat arvatakaan. Harvardin yliopiston psykologien tieteellisen analyysin mukaan Instagram-kuvat voivat kertoa muun muassa siitä, onko käyttäjä suosittu, tunnollinen tai jopa masentunut.
Kuvat paremmasta puoliskosta
Parisuhde-asiantuntijoiden mukaan ihmiset, jotka julkaisevat paljon kuvia kumppanistaan, mutta eivät oikeassa elämässä osoita kiintymystä yhtä helposti, saattavat olla epävarmoja suhteestaan. Yleiset tekstit kuten "minun mieheni" tai "minun naiseni" voivat taas olla merkkejä omistushalusta.
Treenikuvat ja terveelliset annokset
Narsistit käyttävät tutkimusten mukaan sosiaalista mediaa jakaakseen tietoa omista saavutuksistaan ystävilleen. Tämä on totta erityisesti urheilumenestyksen kohdalla. Kuntosalikuvat ja terveellisistä ruoista julkaistut kuvat #cleaneating -hastahgeilla voivat viitata siis vastaaviin piirteisiin.
Ainaiset hymy-kuvat
Värikkäitä, nauravaisia ja leveistä hymyistä kuvia julkaisevat henkilöt ovat useimmiten sellaisia, jotka tulevat hyvin toimeen muiden ihmisten kanssa. Kuvat saattavat joskus olla varsin huonosti rajattuja tai huonolaatuisia, sillä nämä henkilöt keskittyvät enemmän itse hauskanpitoon.
Somessa julkaistut kuvat puolisosta voivat olla keino peitellä epävarmuutta suhteessa.
Hyvin kehystetyt, siistit kuvat
Järjestyksestä, aikatauluista ja itsekurista nauttivat henkilöt julkaisevat Instagramissa todennäköisemmin kuvia, joissa he poseeraavat yksin, tiptop ja hyvin siististi pukeutuneina. Usein järjestelmällisyydestä ja tunnollisuudesta kertovat myös kuvat, joista käyttäjästä saa paljon vanhemman kuvan, kuin hän oikeasti on.
Siniset ja tummat sävyt
Tutkimuksen mukaan masentuneet henkilöt julkaisivat terveitä henkilöitä todennäköisemmin kuvia, joissa oli tummia, sinisiä ja harmaita sävyjä. Masentuneet käyttivät myös vähemmän filttereitä, mutta jos he käyttivät niitä, he valitsivat yleensä Inkwell-filtterin, joka teki kuvista mustavalkoisia.
Harvardin tutkijat tunnistivat masentuneet henkilöt Instagram-kuvien perusteella jopa paremmin kuin masennuksen diagnosoivat lääkärit.
Valencia ja Mayfair -filtterit
Tutkijat onnistuivat myös ratkaisemaan yhden Instagram-käyttäjien suurimmista haasteista: mikä filtteri kerää eniten tykkäyksiä? Kävi ilmi, että lämpöä, valoa ja kontrastia täynnä olevat kuvat saavat parhaimman vastaanoton. Esimerkiksi Valencia ja Mayfair -filtterit keräävät erityisen paljon tykkäyksiä, katselukertoja ja kommentteja, joten niiden käyttäjät ovat todennäköisesti hyvin suosittuja.
Lähteet: Sheerluxe, Independent
***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.