Mainoksia suomitaan jatkuvasti naisen esittämisestä objektina: nainen on usein huulet raollaan, vähäpukeisena, koskee kasvojaan ja katsoo kameraan alakulmasta. Ihmisten itse ottamat otokset ovat – yllättäen – aivan yhtä pahoja.
Sosiaalisessa mediassa täydelliseltä näyttävä elämä saattaa todellisuudessa olla vain kiiltokuvapintaa.
Esimerkiksi Instagram-tähti Essena O'Neill paljasti monien luonnollisilta näyttävien, tuhansien ihastelemien valokuviensa olleen maksettuja, myynninedistämistarkoitukseen luotuja kuvia. Hän itse tienasi tuhansia dollareita jokaisella kuvallaan.
Kaikille täydellisen elämän esittämisestä ei edes makseta. Moni jakaa somessa vain siloteltuja, täydellisiä selfieitä; yksi onnistunut kuva on vaatinut sata uusintaottoa. Kuvissa täytyy näyttää kauniilta, seksikkäältä ja haluttavalta. Saksalaistutkijat selvittivät, ylläpitävätkö selfiet sukupuolistereotypioita.
Lue myös: Minä edestä, minä takaa, minä istun, minä makaan – mistä selfie-ilmiössä on oikein kyse?
Selfie voitti neljä kategoriaa kuudesta
Tutkijat latasivat 500 Instagram-kuvaa, joissa oli muun muassa käytetty hashtagia #selfie. Kuvia verrattiin saksalaislehtien mainoksiin.
Tarkoituksena oli selvittää, kummissa kuvissa on enemmän sukupuoleen liittyviä stereotypioita.
Neljässä kategoriassa kuudesta selfiet esittelivät sukupuolta stereotyyppisemmin kuin mainokset. Selfie "voitti" erityisesti kategoriat ”epätasapaino” ja ”kontrollin menettäminen”.
Epätasapaino-kategoriaan lukeutuvat kuvat, joissa henkilön pää on kallellaan tai hän "kyykkii" kavereidensa kanssa. Naiset ottavat usein tällaisia kumartumiskuvia ryhmässä.
Kontrollin menettäminen -kategoriaan kuuluvissa kuvissa nauretaan hallitsemattomasti ja halaillaan antaumuksella. Miehet poseeraavat yleensä hillitymmin, kertoo Priceonomics.com.
Mainokset ohittivat selfiet ainoastaan paljastavan pukeutumisen kategoriassa sekä kuvissa, joissa nainen esitetään makaamassa.
Miesten Facebook-kuvissa esitellään statusta
Koska tutkimusta varten analysoitiin vain 500 kuvaa, tulokset voivat vääristää kokonaiskuvaa. Muitakin tutkimuksia aiheesta kuitenkin on.
Israelilaisselvityksen mukaan miesten Facebook-kuvissa esitellään statusta, kuten muodollista pukeutumista, sekä riskinottoa, kuten tilanteita luonnossa. Naisten kuvissa esitellään yleensä perhesuhteita ja tunteen ilmaisuja, joihin kuuluvat esimerkiksi katsekontakti ja intensiivinen hymy.
Espanjalaiset saivat samanlaisia tuloksia tutkiessaan sosiaalista Fotolog-kuvanjakopalvelua.
Selfiecity-projektissa puolestaan analysoitiin 3 200 selfietä viidestä eri kaupungista. Tulosten perusteella naiset katsovat usein alistuen ylös kameraan, miehet puolestaan hallitsevasti alas. Naisten poseeraukset ovat myös liioitellumpia kuin miesten.
Ikäryhmistä nuoret naiset ja vanhemmat ottavat eniten selfieitä. Ilmiö on tuttu Hollywoodista, jossa nuoria naisia ja vanhempia, karismaattisiksi koettuja miehiä ihaillaan.
Osataan sitä paremmissakin piireissä:
1:36
Lähde: Priceonomics.com