Tämän vuoksi Max Verstappenia rangaistiin ja Lewis Hamiltonia ei: kilpailunjohtaja selvensi tallipomoja hämmentänyttä kohutilannetta
F1-kauden avauskisan loppuratkaisu on aiheuttanut runsaasti keskustelua ja parranpärinää. Lopputuloksissa toiseksi sijoittunut Red Bullin Max Verstappen onnistui ohittamaan Mercedeksen Lewis Hamiltonin kilpailun kärjessä viimeisillä kierroksilla, mutta hänet määrättiin luovuttamaan sijoitus takaisin sääntörikkeen vuoksi.
LUE MYÖS: F1-sarjan pomo laukoo hurjaa tekstiä tulokaskuskista: Verstappen, Leclerc ja kumppanit kalpenevat
Verstappen ohitti Hamiltonin neljänneksi viimeisellä kierroksella Sakhirin radan neljännessä mutkassa. Kyseeessä oli ainoa mutka, jonka ajamiseen liittyen kuljettajia ohjeistettiin kilpailunjohtaja Michael Masin laatimissa kilpailuohjeissa.
Alun perin ohjeissa todettiin, ettei nelosmutkan ulostuloa kontrolloida kierrosajan tekemiseen liittyen, koska ratarajan määrittävät tekonurmi ja sora-alue. Kilpailun osalta ohjeissa muistutettiin kilpailusääntöjen pykälästä 27.3, jossa todetaan, että radalta poistumisella ei tule saavuttaa pysyvää etua.
Ensimmäisten harjoitusten jälkeen ohjeita päivitettiin niin, että harjoituksissa ja aika-ajoissa kierrosajat hylätään niissä tapauksissa, kun kuljettaja on ajautunut nelosmutkan ulostulossa punavalkoisen kanttikiven ulkopuolelle. Kilpailun osalta ohjeista löytyi aiempi maininta siitä, ettei nelosmutkan ulostuloa kontrolloida kierrosajan tekemiseen liittyen, koska ratarajan määrittävät tekonurmi ja sora-alue. Tämän jälkeen muistutettiin vielä edellä mainitusta sääntöpykälästä 27.3.
Verstappenin oli luovutettava sijoituksensa Hamiltonille, koska hänen katsottiin saaneen radalta poistumisella pysyvän edun.
Tapaus hämmensi monia, sillä Hamiltonin oli nähty kilpailun aikana ajaneen saman mutkan paljon leveämmäksi kymmeniä kertoja. Hamilton ei ollut ainoa, joka ajoi kyseisen mutkan leveäksi – Verstappenkin teki niin – mutta hän ajoi sen paljon leveämmäksi kuin muut.
Jossain vaiheessa Red Bull ohjeisti Verstappenia toimimaan samalla tavalla – ikään kuin huomauttaakseen tuomaristolle Hamiltonin ajamisesta – ja hetkeä myöhemmin kilpailun johto kehotti niin Hamiltonia kuin Verstappenia tiukentamaan linjaansa. Esimerkiksi Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff oli tästä yhtäkkisestä linjanmuutoksesta ihmeissään.
– Ennen kisaa sanottiin, että ratalinjojen rikkomisesta nelosmutkassa ei rangaista. Sitten yhtäkkiä kuulimme, että jos jatkamme leveäksi menemistä, se nähtäisiin edun hakemisena ja siitä voisi tulla rangaistus, Wolff sanoi.
Kilpailunjohtaja Masi selvensi, mihin Mercedekselle annettu ukaasi perustui.
– Kuljettajakokouksessa ja kilpailuohjeissa mainittiin hyvin selkeästi, ettei ratarajoja kontrolloida kierrosajan tekemiseen liittyen, mutta asiaa kontrolloidaan aina sen mukaan, mitä kilpailusäännöissä sanotaan; toiminnalla ei tule saavuttaa pysyvää etua, Masi sanoi F1:n verkkosivujen mukaan.
Wolffin mielestä oli ironista, että Verstappen menetti kilpailun voiton siihen, että ratarajoja alettiin valvoa tiukemmin Red Bullin radioviestin jälkeen.
Masin mukaan tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa.
– Mikään ei muuttunut kilpailun aikana. Meillä oli kaksi ihmistä, jotka seurasivat sillä alueella kaikkia kuljettajia jokaisella kierroksella, ja yhtä autoa lukuun ottamatta melkeinpä kaikki autot toimivat pääasiassa oikein. Toisinaan joku saattoi tehdä virheen ja käydä radan ulkopuolella, mutta se ei ollut jatkuvaa.
Tällä yhdellä autolla Masi mitä ilmeisimmin viittasi huomattavasti muita leveämpää linjaa vetäneeseen Hamiltoniin.
– Ohitustilanne oli eri asia ja täysin linjassa sen mukaan, mitä kilpailuohjeissa ja kuljettajakokouksessa sanottiin. Se tehtiin hyvin selväksi, että jos ohittava auto hyötyy pysyvästi siitä, että ohitus tapahtuu radan ulkopuolella, kehottaisin ohituksen tehneen kuljettajan tallia luopumaan sijoituksesta.
Red Bullin kohdalla toimittiin juuri näin.
– Kyse ei ollut ratarajojen ylittämisestä, kyse oli pysyvän hyödyn saavuttamisesta ohittamalla toinen kuljettaja radan ulkopuolelta.
Keskeinen ero on se, että pelkkä radalta poistuminen ei sinällään ole rangaistavaa. Ratkaisevaa on, saavuttaako radalta poistumisella pysyvää etua.
Kilpailuohjeiden mukaan ratarajojen rikkomista ei sunnuntaina Bahrainissa kontrolloitu kierrosajan tekemiseen liittyen, mutta totta on, että kun rajan rikkoo toistuvasti, voi kuljettaja saavuttaa paitsi pysyvää myös merkittävää ajallista etua.
Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner arveli, että Hamiltonin etu muita leveämmästä ajolinjasta oli 0,2 sekuntia kierrosta kohden, mutta tämä on vain Hornerin henkilökohtainen arvio. Todellisuudessa etua on näissä tapauksissa huomattavasti vaikeampi arvioida kuin selkeissä ohitustilanteissa, joissa myös sanktio on helpompi mitoittaa oikeudenmukaiseksi.
Uusimmat
-
19:00
SaiPa shokeeraa SM-liigan huippuottelussa! Tapparan johto suli nopeasti, Lappeenrannassa hurja show
-
19:00
Trumpin oikeudenkäynnin tuomionlukua lykättiin jälleen – uutta päivää ei annettu
-
18:53
Lontoossa lentokentän terminaali on avattu matkustajille – suljettiin epäilyttävän esineen takia
-
18:32
IL: Sedu Koskinen otettiin kiinni välikohtauksen jälkeen Helsingin keskustassa
-
18:16
Hyundai-pomolta epävarmuutta herättävä tieto Thierry Neuvillen ongelmista – "Emme tiedä sataprosenttisesti"
-
18:01
Elton Johnin vasta ensi-iltansa saaneen Broadway-musikaalin esittäminen lopetetaan – tästä on kyse
-
17:48
Koulupoliisitoimintaan kaksi miljoonaa – näin rahat käytetään
-
17:33
Sara Soulié järkyttyi aidosti materiaalista, jota hän joutui katsomaan Konflikti-kuvauksissa: "En oikeasti halunnut olla siinä
-
17:24
Kymmeniä onnettomuuksia ja useita kuolonkolareita – täällä ajokeli on nyt haastavin
-
17:23
Suomen tieliikenteessä on koettu useita synkkiä päiviä 2000-luvulla
-
17:22
Rovanperä paljastaa: 16-vuotiaan Kallen kyykyttämä Jonne Halttunen paiskoi pokaaliaan
-
17:20
Pääministeri Orpolta tyly kömmähdys eduskunnassa – "Mä en jaksa"
-
17:15
Muista tämä, jos terästät glögiä alkoholilla!
-
17:01
Iphone, Coca-cola, skuutti: Suomalaiskoulun aakkoslaput puhuttavat – Opetushallitus arvioi
-
16:56
Vaaratilanteita villieläinten kanssa: Ihmiset piirittivät levotonta mustakarhua kännykät ojossa
-
16:55
JYPin Juuso Vainio vietiin ambulanssilla kentältä – avautuu nyt pelottavasta tapauksesta: "Ei tiennyt, missä maailmassa on"
-
16:52
Kiista sadoista miljardeista venyttää Bakun ilmastokokousta – "Jos hyvin käy, saadaan laiha sopu"
-
16:44
Vartiolaiva Turva matkalla merikaapelin katkeamispaikalle
-
16:29
Synkkä vuorokausi karmeassa ajokelissä, seitsemän kuollut – vastaavaa myrskyä saa etsiä 12 vuoden takaa: MTV seuraa
-
16:00
Kelkkaonnettomuudessa ollut Janne Saarinen päivitti vointiaan: "Olen tosi peloissani"
-
Lataa lisää